Utredningen lämnas till regeringen i dag och innehåller flera förslag till förändringar. De regelförändringar som föreslås är i linje med EUs regler och bland annat föreslås att kontrollbesiktning för personbilar bara ska göras vartannat år, släpvagnar under 750 kilo ska undantas från besiktning och att A-traktorer nu ska besiktigas.
– Personbilar har betydligt färre tekniska brister idag jämfört med för 15 år sedan och många av de problem som fordon har idag är saker som en fordonsägare ändå ska ha koll på. Det kan vara saker som belysning, vindrutetorkare och däck. Allvarliga trafikolyckor beror inte på att bilar har tekniska brister. Flera av våra närmaste grannländer som Danmark och Norge har längre kontrollbesiktningsintervall än vad Sverige har idag utan att trafiksäkerheten blivit lidande, säger Mats Hjälm, utredare på Transportstyrelsen.
Om regeringen godkänner förslagen kan de nya reglerna börja träda i kraft i februari 2018.
Diskutera: Räcker det med besiktning vartannat år?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kanske skulle besiktningen omfatta kontroll på att service gjorts på bilen. Har ingen service gjorts skall billen underkännas. Ja jag sticker ut hakan nu. För övrigt håller jag med frågeställaren, det räcker med besiktning vartannat år.
Och varför bara 2018?? Det kunde gälla redan från jan. 2016. Det finns tydligen ekonomiska intressen i regeringen / transportstyrelsen där man vill kräma ut lite vinster till innan EU skulle definitivt säga ifrån.
När man vill förbjuda nåt brukar det inte ens ta ett halvår...
Många av de fel som idag får anmärkning uppstår i genomsnitt 6 månader före besiktning. Dessa fel kommer nu att uppstå i genomsnitt 18 månader före besiktning! Klandervärda fordon kommer alltså att köras 3 gånger så länge och långt jämfört med idag.
Många här som verkar värna bilverkstadsbranschen ... gillar årlig besiktning och vill ha krav på gjord service (på verkstad)!
Nej, den enda rimliga utvecklingen är att varannan besiktningsstation får lägga ner, om man inte har annan verksamhet som service! Då skall priset inte behöva ändras!
Däremot bör den nya regeln inte gälla alla årsmodeller ... en 20 år gammal bil redo för skroten behöver nog årlig besiktning!
He jGäsp ! Med dit resonemang så blir då två år, lika med 29 månader, så skillnaden blir i alla fall 12 månader:)
mvh VW Polo 2012
Nej, Leif, det är INGEN bra idé att besiktningen skulle omfatta kontroll på att service gjorts av bilen. För det första, serviceintervallerna är så pass olika på alla olika bilmodeller att det inte låter sig göras. För det andra, folk som jag - som gör servicen själva - hur skulle vi kunna "visa" att vi gjort servicen?
Sen kan jag väl tycka att vartannat år, eller varje år... det kvittar. Faktiskt.
"och många av de problem som fordon har idag är saker som en fordonsägare ändå ska ha koll på. "
Det var just det. Eftersom fler och fler inte har koll på detta är det faktiskt nödvändigt att ha kvar intervallen och kanske t o m korta ner dem.
1 år verkar rimligt och är inte något problem för någon.
Praktiskt taget 0 olyckor beror på fel på bilarna, alltså är det inte därför vi tvingas besiktiga våra bilar vart år. Eller är det någonsom tror att de 90 % av dödsolyckorna som mänskliga faktorn står för enligt trafikforskningsinstitutet kommer att förändras för att bilen lyfts upp någon minut vid den årliga besiktningen. Så här står det i körkort online.
"Förklarar bort misstag, vilket gör att de inte lär sig till nästa gång.
Tränger bort faror. Exempelvis ignorera att det ligger ett dagis i närheten.
Impulsivitet kan leda till farliga situationer, till exempel en kraftig sväng utan att blinka.
Prestigetänkande, vilket kan leda till negativa reaktioner då de blir omkörda. (De förlorar en ”kamp” med en annan bil.)
Självhävdelsebehov innebär att personen måste visa sig stor och stark. Personer som tränger sig i kön måste ”straffas”.
Reaktionsbildning är ett tvärtombeteende. De som är försiktiga i andra sammanhang använder trafiken som en ventil för att släppa ut frustration och andra känslor.
Festar mycket, leder till sena körningar (trötthet) och även rattfylla.
Äventyrliga förare ser trafiken som ett utmanande racerlopp."
För övrigt så går det bra att köra med utländska skyltar i hur många år man vill, polisen har ingen möjlighet eller vilja att kontrollera dessa bilar som aldrig sett en besiktningsanläggning. Köra full och utan körkort går även det bra, jag har blivit stoppad tre gånger totalt under mer än fyrtio år i Stockholmstrafiken, och om det nu visade sig att jag inte har något körkort eller kör full så är det bara att fortsätta köra 15 år till tills jag stoppas igen osv, hjälper nog inte att bilen är besiktigad när olyckan är framme.
Med tanke på hur dåliga hjullager många bromslösa släpvagnar har så blir det nog en hel del som kommer att bli stående efter vägarna!
Glöm inte att detta är ett förslag från EU som i sin allsmäktighet struntar i vad vi har för åsikter.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.