Nästa artikel
Trafikverket testar räfflad betongväg
Nyheter

Trafikverket testar räfflad betongväg

Publicerad 5 juli 2012 (uppdaterad 6 juli 2012)
Trafikverket testar en ny teknik som kallas rillning på E4 utanför Uppsala. Förhoppningen är att dämpa vägbuller.

De flesta som bor i närheten av en trafikerad väg kan antagligen intyga att man störs av trafikbullret. I framtiden kan eländet lindras betydligt. Just nu testar Trafikverket en innovativ teknik på E4 utanför Uppsala.

Tekniken kallas rillning och går ut på att man räfflar en betongväg i vägens riktning. Tanken är att ljudet ska absorberas av hålrummen i rillorna. Eftersom däcken får mindre kontakt med vägen, vilket gör att rullmotståndet minskar, hoppas Trafikverket på att rillningen dessutom ska sänka bränsleförbrukningen och minska partikelhalten i luften.

Testats i USA
Frågan är hur mycket rillningen påverkar bullernivåerna i praktiken. Prover i USA har minskat bullret med fem till sex decibel, vilket är relativt stor skillnad, enligt Trafikverkets hemsida. Detta kan jämföras med en nyasfalterad väg, som upplevs som tystare och även har sänkt bullernivå med tre decibel.

En kilometer av E4 utanför Uppsala har rillats. Om försöken, som har dragit till sig internationellt intresse, lyckas kommer tekniken troligtvis att användas i tunnlarna till Förbifart Stockholm.

Diskutera: Hur ser du på rillning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-07-05 16:57
c63

Skulle fungera bra om man fräste i asfalten där det bildas mycket vatten.

#2 • Uppdaterat: 2012-07-05 17:49
S.Sörensen

Jösses vad trött man blir! Det har dom för f-n testat för 30 år sedan utanför
Helsingborg (vid Hyllinge) närmare bestämt. Kan intyga att vägbullernivån gick
ner men det höll inte så länge...
Då jag kör motorcykel så kan jag även påpeka att det var inget kul...
Hojen vandrar över körbanan så det gäller att se upp!
Jag tror mer på bättre asfalt.

#3 • Uppdaterat: 2012-07-05 18:01
Audi A5 SB

Ja, det där ser inte kul ut för oss hojåkare. Kanske kunde man, om räfflorna nu visar sig vara bra, behålla en sträng normal beläggning i "mitten"? Då skulle man ju kunna köra sin MC där.

#4 • Uppdaterat: 2012-07-05 18:51
V8-Power

1. Det kommer att gå sönder
2. Illa för MC-åkare!

#5 • Uppdaterat: 2012-07-05 18:51
V8-Power

1. Det kommer att gå sönder
2. Illa för MC-åkare!

#6 • Uppdaterat: 2012-07-05 20:50
PREVIA

Annars kan Trafikverket göra som alla andra länder i världen redan gör, ta mindre stenar än den järnvägsmakadam Trafikverket envisas med att använda i sin asfalt så får vi lika tyst från asfalten som i alla andra länder.

#7 • Uppdaterat: 2012-07-06 10:23
Thommys

Och hur blir ljudet inne i bilen? Räfflor på vägen brukar generera oljud.

#8 • Uppdaterat: 2012-07-06 13:09
lensek

Återigen - Trafikverket har glömt bort att det finns en grupp i trafiken som kallas motorcyklister. Är man konspiratoriskt lagd kan man tro att detta är ytterligare en aktivtet (vajer räcken är en annan) från verket för att reducera antalet hojåkare.

#9 • Uppdaterat: 2012-07-06 16:08
Erik T

nä som nämt , finare asfalt räcker gott och är inte så mycket frågetecken kring. Att bullernivån skulle sänkas så mycket tror jag inte alls på.

#a • Uppdaterat: 2012-07-06 23:47
Pender

Apropå Previas kommentar: Trafikverket har specifierat stenarnas storlek till max 25mm diameter. I sin beställning till entreprenörerna. Att dom sen ofta är 28-30 mm stora bryr sej Trafikverket noll. Jag har mätt dem här i Gbg. Men Trafikverket prioriterar mest hur de ska skicka sin egen personal på Spa. Övrigt är av underordnad betydelse. PS: Stenarna i vägbeläggningen bör vara högst 15 mm i diameter, för att ge acceptabel bullernivå.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.