Nästa artikel
Toyotas goodwill räcker inte åt Leif
KONSUMENT-FALLET:

Toyotas goodwill räcker inte åt Leif

Publicerad 21 januari 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Goodwill är godtyckligt hos Toyota. Det tycker Leif Bergman i Hudiksvall som köpte en begagnad Toyota Avensis, -02, med 1,8-litersmotor.
- Jag är mycket besviken på hur världens största biltillverkare behandlar en enskild kund, säger Leif Bergman till Vibilagare.se.

Avensis av årgång 00-02 med 1,8-litersmotor har ett fabriksfel på skrapringarna till kolvarna och materialet i cylinderfodret som resulterar i onormalt hög oljeförbrukning. Leif Bergmans bil drar fem liter olja per 1 500 mil.

- När jag vände mig till Toyota-verkstan i Hudiksvall fick jag vet att Toyota åtagit sig att byta motor på bilar med dessa problem som en goodwill-åtgärd. Verkstan sa också att min bil var ett solklart sådant fall som skulle få utbytesmotor.

Men sen ändrade sig både verkstad och fick stöd av Toyota centralet i Rissne utanför Stockholm. Leif Bergman hade visserligen servat sin bil enligt gällande serviceprogram men han hade inte gjort det hos en Toyota-verkstad. Det hjälpte inte att servicen skett hos en auktoriserad bilverkstad.

Hade de gällt en garantiåtgärd så hade det räckt för Leif Bergman men goodwill är ett frivilligt åtagande och i det fallet bestämmer tillverkaren själv villkoren.

Leif Bergman är ändå djupt besviken på Toyota.

- De har tillverkat en dålig motor och borde stå för det fullt ut. Bara här i Hudiksvall har de bytt ett 20-tal motorer på Avensis-bilar. Jag tycker att det är skitdåligt av Toyota.
---------
TOYOTAS SVAR:

Vi har tidigare svarat på detta kundärende i Hudiksvalls Tidning som gäller en 6 år gammal bil, så jag citerar vår garantihandläggare från detta tillfälle.

- Vår goodwill är begränsad. Kunder som varit lojala mot märket kan få tjänster i högre utsträckning. Dessutom kan personalen i verkstaden, som är utbildade på våra bilar, på ett tidigare stadium upptäcka om det är något fel på bilen.

Det görs en individuell bedömning om vilka bilar som omfattas av goodwill där hänsyn tas till servicebokens historik, fakta om bilen, körsträcka och om bilen har servats hos en av Toyota auktoriserade verkstäder.

Bengt Dalström
General Manager
External Affairs / PR
Toyota Sweden AB
--------------
DISKUTERA: Detta är det första konsument-fallet på Vibilagare.se. Har du varit med om något liknande? Vad tycker du om detta fall? Ta chansen att diskutera!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#12t • Uppdaterat: 2009-03-14 11:22
Pelle (ej verifierad)

Simon:
Nej, det är ingen slump. Orsaken kallas indoktinering av svenska bilköpare. Upprepar Toyota en lögn tex om dess säkerhet, driftegenskaper tillräckligt många gånger blir det "automa(g)iskt" en sanning. Det är däremot sant att de flesta som lever på sin bil tex taxinäringen kör säkra och hållbara bilar tex SAAB, Volvo och Mercedes.

#12u • Uppdaterat: 2009-03-14 21:31
Shogun (ej verifierad)

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/krockprov-toyota-yaris-vs-volvo-945-1.9939

#12v • Uppdaterat: 2009-03-15 09:34
Nenne (ej verifierad)

Shogun:
Apropå säkerhet och stöldsäkerhet stod det i tidningen Metro för ca en vecka sedan att Toyota Avensis ALLA bilmodeller ligger "väsentligt" ÚNDER medelbilens säkerhet och stöldsäkerhet!!! Det står på sidan 10 i tidningen. Så Toyota Avensis är både FUL och osäker. Tacka vet jag fransk stil och finess! Säkraste bilarna är de stora Volvo, SAAB, Mercedes och BMW´s modeller. Vidare är det precis som vanligt att man jämför gammalt med nytt och då är det inte konstigt att de nya modellerna är säkrare än de gamla. Men faktum kvarstår att "nya" Toyota Avensis är en betydligt farligare bil att färdas i jämfört med konkurrenterna av SAMMA årsmodell, allt enligt den stora undersökningen som tidningen Metro refererar till.

#12w • Uppdaterat: 2009-03-15 11:55
Simon (ej verifierad)

Nenne din kunskap är lysande....:) En avensis är altså osäkrare att åka i för att en tjuv lättare bryter sig in i den när den står på en parkering....????
Pelle, jag förstår att du bor i en liten by, i storstäderna rullar massor av Toyotor som taxibilar, att de sparar enorma pengar på detta än om de skulle valt Volvo kan du läsa om här, och visst det finns fortfarande taxibolag som inte förstått detta ännu....:)
http://www.webfinanser.com/nyheter/?id=134033

#12x • Uppdaterat: 2009-03-17 20:07
pg (ej verifierad)

Det finns massor av bilmärken som hade samma fel just åren kring sekelskiftet. Opel, Saab, Volvo, ja de flesta märken hade hög oljeförbrukning på grund av lösa kolvingar, mjuka ventilstyrningar etc. allt för att minska bränsleförbrukningen,-trodde man.
Ingen av de märken jag räknat upp, har stått för några som helst kostnader utöver garantitiden, så jag tycker inte att det är märkligt.
Sedan är det dessutom så, att bilägaren själv har ansvaret att se till så att inte oljenivån underskrids. Om man inte kört dessa motorer näst intill tom på olja, håller även dessa motorer hur länge som helst, dock med hög oljeförbrukning.
Jag håller med om att det är dålig stil av alla bilfabrikanter, inte bara Toyota, som i det här fallet.

#12y • Uppdaterat: 2009-03-18 00:02
Simon (ej verifierad)

PG det är säkert så som du skriver, men i just detta fall med Leif så handlar det om att han inte har velat ha med Toyotas verkstad att göra för han trodde sig tjäna pengar på att serva billigt, när det sen visar sig att han har ett allvarligt fel blir han skitsur för att verkstaden inte ger honom goodwill......
Jag vet att Toyota bytt ett antal 1,8:or på goodwill utan protest, men då till ägare som hållt sig till märkesverkstaden....
Så går det när snålheten bedrar visheten....

#12z • Uppdaterat: 2009-03-20 18:04
John (ej verifierad)

Simon:
Javisst är det så det går när snålheten bedrar visheten och man köper en Toyota istället för att lägga till lite deg och köpa en riktig bil tex SAAB, Volvo, VW eller varför inte en Ford eller Peugout?

#130 • Uppdaterat: 2009-03-20 18:43
Simon (ej verifierad)

John antagligen är du bara dåligt påläst, men de bilmärken du räknar upp har inte generösare regler angående goodwill än Toyotas, förr tvärtom....
Inbilla dig inte att en Saab, WV, Peugeot, Ford, eller Volvoägare som inte servat på märkesverkstad skulle få sin motor utbytt efter 6 år på goodwill...
Nejdu, den går jag inte på....

#131 • Uppdaterat: 2009-03-21 01:42
John (ej verifierad)

Simon:
Du har rätt att en SAAB, Volvo, Audi eller Peugeout ägare inte får en motor utbytt efter bara sex år eftersom det är bara Toyota ägare som behöver byta motor efter blott sex (6) år ; -).

#132 • Uppdaterat: 2009-03-21 03:31
Simon (ej verifierad)

John du är dåligt påläst !
Läs denna rapporten först så kan vi snacka sen.....
http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.