I framtiden ska vi inte behöva ta ett steg i onödan. Med en Toyota Winglet tar vi oss fram överallt, både inomhus och utomhus, utan att lyfta en fot.
Det kan bli verklighet redan 2016. Nu inleder Toyota skarpa tester av den eldrivna tvåhjulingen, som ursprungligen visades som prototyp 2008. En testflotta ska köras på gator och torg i japanska staden Tsukuba, nordöst om Tokyo.
Den japanska biltillverkaren planerar att testerna ska pågå fram till mars 2016 och målet är att utvärdera frågor om säkerheten, funktionaliteten och nyttan med fordonet.
Winglet påminner förstås om amerikanska Segway, men Toyotas variant är mindre och den fungerar därmed inomhus, till och med i hissar. Precis som Segway kan Winglet själv hålla balansen och föraren manövrerar genom att luta kroppen.
Tvåhjulingen är utrustad med en elmotor och ett litiumjonbatteri som möjliggör en räckvidd på ungefär fyra kilometer. Toppfarten är blygsamma sex km/tim och batteriet kan laddas till full kapacitet via ett vanligt vägguttag på en och en halv timme.
Klicka på videofönstret ovan för att se en demonstrationsfilm.
Diskutera: Vad tycker du om Toyota Winglet?
En ny suvmodell kommer från Mitsubishi med designspråk från konceptbilen Engelberg Tourer som visades upp härom året.
Tidigare suven Pajero lades ner förra året och frågan är om Mitsubishi återanvänder det namnet på en ny modell eller om man hittar på ett helt nytt.
Crossovern Cross Eclipse kommer med en facelift under 2020.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det kommer att bli skönt att slippa gå, men då blir väl mänskorna ännu fetare?
Finns ett spännande Svensk alternativ. http://monowheel.se/ Ett hjul, mer fart, bärbar och rejält mycket roligare. Dessutom till försäljning nu.
Bra namn, nog verkar den vinglig alltid!
Det blir ett litet helsike när de här pjäserna kommer att dra ut på övergångsställena med en cykels hastighet och där förarna räknar med att bilisterna skall kunna stanna. Ett fortskaffningsmedel för dem som föredrar en kropp i stil med de amerikanare man ser bland annat i Biggest loser-programmen
Perfekt i kombination med en trampkvarn som laddar batteriet.
Gissar den kommer att kosta runt 20.000. En klumpig Segway för 77.000 kommer att få det ännu tyngre framöver. Focus, har lite lustiga hastighetsbegrepp, Cyklar håller möjligen 6 km/t när Focus trampar. För egen del promenerar jag ca. 6 km/t. Blir sällan problem för bilisterna.
Fokus tänker säkert på de eleganta amerikanska kroppsbyggarna som med idogt ätande av fel mat skaffat sig integrerade krockkuddar runt om!
Men de är nog för tunga för den här typen av fordon.
Men jag begriper inte vad Toyota är ute efter, det finns ju mängder av efterföljare till Segway och som redan är ute på marknaden och flera är i samma storlek som den här Toyotakopian.
Försöker man uppfinna hjulet på nytt?
Den "Svenska" enhjulingen går att köpa från tillverkningslandet också.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=Airwheel&_sop=3
Om man inte lyckas kopiera en sedan länge lanserad uppfinning och dessutom göra den bra mycket sämre med alla pengar som detta jätteföretag har över de 5 år som de redan har haft på sig,så tror jag att de aldrig lyckas.
Troligen kommer man på om ytterligare 3 år att det faktiskt inte finns behov utav en försämrad Segway 15 år efter dess premiär.
Bättre Toyota fortsätter med det som de kan ...
På vilket sätt utmanar man Segway eller den drös av befintliga liknande produkter? Vad är Toyotas USP?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.