Det japanska företaget sålde 4,97 miljoner fordon under årets första sex månader, det är 34 procent mer jämfört med samma period i fjol. Utöver huvudmärket omfattar försäljningen även enheterna Lexus, Scion, Hino och Daihatsu.
Under samma period sålde General Motors 4,67 miljoner bilar (+2,9 %) och Volkswagen 4,45 miljoner bilar (+8,9 %), enligt egna uppgifter. Försäljningssiffrorna innebär att Toyota återigen kan tituleras världens största biltillverkare.
Samma titel bars av General Motors i 77 år innan den Detroitbaserade bilkoncernen fick se sig omkörd av Toyota år 2008. Vid den här tiden led General Motors av stora ekonomiska bekymmer och den amerikanska bilindustrin stod inför ett stålbad.
Toyota behöll förstaplatsen till och med 2010, trots att företaget tvingades återkalla miljontals fordon i USA. Året därpå blev däremot ett mardrömsår.
Först drabbades Japan av en kraftig jordbävning. Den efterföljande tsunamin slog mot landets östra kust och flera av Toyotas anläggningar. Samma år inträffade en svår översvämning i Thailand och Toyota tvingades till uppehåll i flera fabriker.
Men nu har företaget återhämtat sig och gjort det med råge. Redan under årets första kvartal hade Toyota kört om både fjolårsettan General Motors och andraplacerade Volkswagen.
Diskutera: Vilken biltillverkare är störst om fem år?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tänk om det kunde bli en Toywagen!
"Vilken biltillverkare är störst om fem år?"
Ja det är ju lite speciellt detta hur man räknar. Köper ett företag upp ett annat märke så blir de större. Men det är mycket möjligt att VW kan vara etta om 5-6 år. Tyskarna är duktiga och har mycket väl potential att konkurrera med asiatiska länder.
Visst finns det mycket prestige i att vara störst men vi får inte glömma bort att det viktigaste för dessa företag är ju ändock att tjäna pengar!
Håller med Thommys att vem som är störst om 5år beror nog mest på vilka sammanslagningar vi får se i framtiden o vem som lyckas ta störst andelar av försäljningen i Kina.
o sen får vi inte glömma bort Hyundai-Kia som säkerligen har som mål att slå sig in bland de tre största.
Eftersom Hyundai äger Kia så är de väl ganska snart störst.
3,6 miljoner sålde Hyundai inklusive Kia första halvan av 2012, en ökning med närmare 20%.
Det innebär att de skulle kunna vara störst i världen 2014-2015.
Jag förstår inte det märkvärdiga i att vara störst.
Vore det inte bättre om man var bäst?
Bäst på att tillverka de bästa bilarna i resp. kundkategori.
Visst är dom duktiga japanerna, på 60-70tal var japanska bilar bara skräp, nu är dom kanske bäst.
Japanska bilar har alltid varit pålitliga,sen att en del människor har varit ( och är ) trångsynta är en helt annan sak.
"Jes": När det gäller fördomarna som rådde mot Japanska bilar under 70-90 talet ( en del lider fortfarande ) så får jag nog säga att vi var KORKADE.
Är själv uppväxt i en "period" då i princip bara Volvo dög.
Fördomarna var och är fortfarande obegrundade mot Japanska bilar då det handlar om driftskvaliten.
Ordet pålitlig fungerar väl även på bilar? att vi i Europa har en starkare anknytning till "våra egna" fabrikat är väl inte heller så konstigt?
Oavsett vad vi kör för något ( och varför ) så gör det inte Japanska bilar sämre ...
Ibland får jag känslan av att VW jobbar aktivt för att hålla så dålig kundservice som möjligt. Med bra kundrelationer som Toyota har kunde VW varit störst för länge sedan.
Om WV skall vara störst 2018 har de mycket att jobba på.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.