Det hela började i augusti 1935 när lastbilen Model G1 rullade av produktionsbandet hos den nya fordonsdivisionen vid Toyoda Automatic Loom Works. Företaget skulle sedermera bli den biltillverkare vi i dag känner som Toyota.
Efter 61 år och sex månader – i januari 1997 – hade Toyota tillverkat 100 miljoner fordon. 150-miljonersstrecket passerades i januari 2006 och nu i juni nådde företaget ytterligare en milstolpe: 200 miljoner tillverkade fordon.
Den bedriften tog 76 år och 11 månader att uppnå. Av den totala produktionen har 145 miljoner fordon tillverkats i Japan och 55 miljoner utanför hemlandet.
Fabrikerna har spottat ur sig flest exemplar av Corolla. Sedan modellseriens debut 1966 har 39 miljoner exemplar tillverkats. I dag är bilen inne på sin elfte generation.
Diskutera: Vad tycker du om Toyotas milstolpe?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
bra jobbat toyota!!
vill först bara säga att jag själv har en toyota som jag är väldigt nöjd med, men varför har toyota så dåliga rostskydd,men tanke på hur länge dem har funnits och att dem borde ju vara medvetna om problemet ,ofta när man läser recentioner om toyota så är det rosten som dem faller på i betyg, varför ?gör inte toyota något åt det, det kan ju inte va en kostnads fråga med tanke på hur mycke bilar dem säljer,eller är det så att det säljs för lite bilar i t ex norden och i länder där rost är vanligt,ja tänker på tyska bilar som ofta får toppbetyg när de gäller rosten visst dem bilarna e ju oftast inte heller gratis att köpa, men endå
Grattis till framgången!
Äger själv två Toyotabilar (Lexus IS 220d-08 samt Corolla-98) som jag är väldigt nöjd med.
Ang. rostskyddet så tror jag inte det är så dåligt som ViB hävdar att det är, min snart 15 år gamla Corolla, med 25000 mil bakom sig, har inga synliga tendenser till rost, och även under brukar bilprovningen säga att den är som ny. vidare så håller lacken bra kvalitet med bra lyster och inga tendenser till matthet. Skulle rostskyddet vara så uselt som ViB hävdar så borde det ju rimligtvis vara en hel del missnöjda ägare som hörde av sig till tidningen, med därtill följande artiklar i tidningen.
Hur framtiden för Toyota ser ut är en öppen fråga: På Europamarknaden är de på god väg att bli akterseglade av Hyundai/Kia. Felsatsningar som Auris är en svår prestigeförlust, nästa generation ryktas ju om ska återfå Corollanamnet.
Är det rätt att ersätta japanska Hiace med en ommärkt Peugeot/Citroën? Framtiden får utvisa om Toyotas storhetstid är över.
... och snart har väl hälften återkallats.
Ja, Kapten, till skillnad mot Mercedes så erkänner Toyota brister och åtgärdar dem. (Ibland utan att det ens är deras fel, som ägarmyterna med fastnande gaspedal.)
Därmed inte sagt att jag någonsin kommer att äga en Toyota - men gärna en Lexus.
Och nya Mercedes B-klass verkar ju inte så dum.
Man kan konstater att det är en, som väntat, exponentiell tillväxttakt., men nu har de väl nått taket?
Den utvecklingen skämtar man inte bort även om man skall komma ihåg att dem allra flesta modellerna inte har så mycket gemensamt med dem få som rullar på dem Svenska vägarna.
"Tobo": Du hyllar fabrikatet i alla situationer men ifrågasätter nu deras omdömme gällande Hiace?
Du behöver bara öppna ögonen och se vilka transportbilar som dominerar våra vägar...kan lova dig att majoriteten utav dem inte är Japanska utan Franska.
Tanken är förbluffande långt borta för skeptikern att det kanske beror på att det är bra och prisvärda bilar!
Googla gärna också vilket fabrikat som är störst i Europa då det gäller transportsidan ....säkert bara en tillfällighet det också!?
Om det nu skulle vara så att nya Hiace med extremt mycket mer teknik än i gamla Hiace INTE skulle vara lika hållbar så kan du trösta dig med att dina bilar inte blir sämre för det.
Antalet byggda bilar är i sig inte så intressant, vad som vore mer intressant är hur många % bilar som fortfarande är i trafik av ett visst bilmärke efter ett visst antal år.
Man kan ju vräka ut kassa bilar och kalla sig störst även om dessa bilar efter några år står som vrak längs vägarna
Anser ju också att det är en "viss" skillnad om man vräker ut bilar i Asien (eller varför inte Ryssland? ) helt utan krav på varken komfort,miljö eller krocksäkerhet eller om man kränger bilarna i Sverige med vårt klimat och höga krav på allt.
Ser därför inte heller riktigt det viktiga med att "vara störst" då det egentligen inte säger så mycket om bilarnas kvalite eller någonting annat än just det faktum att man har sålt flest bilar.
ja bra jobbat toyota störst o det med toppkvalite!!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.