Nästa artikel
Toyota störst i världen - men hotas av GM
Nyheter

Toyota störst i världen - men hotas av GM

Publicerad 10 augusti 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Toyotas position som världens största biltillverkare är hotad. General Motors sålde cirka 11 000 färre bilar det senaste halvåret - och även trean Volkswagen knappar in.
Enligt färska siffror från Automotive News Data Center backade Toyotas försäljning med 26 procent under perioden januari-juni jämfört med motsvarande period i fjol. Därmed är Toyotas position som världens största biltillverkare hotad.

General Motors tappade 21,8 procent av sin försäljning, men sålde ändå endast omkring 11 000 färre bilar än Toyota. Samtidigt förlorade Volkswagen endast 5,1 procent av sin försäljning under januari-juni  jämfört med samma period i fjol.

                          jan-juni 09   jan-juni 08      %

1 Toyota Motor      3,564,105    4,815,442      -26.0%
2 General Motors   3,552,722    4,541,125      -21.8%
3 Volkswagen       3,100,300     3,265,200     -5.1%

Kampen om titeln som "världens största biltillverkare" hårdnar alltså och ser nu ut att bli ett trekejsarslag.

Ford tappar

För Ford ser det senaste halvåret mörkt ut. Koncernen förlorade 30,6 procent av sin försäljning jämfört med samma period i fjol. Ford placerar sig som femma, efter Hyundai-Kia.

Kommentarsfunktionen avstängd eftersom diskussionen numera endast handlar om pajkastning. Vi tycker om diskussioner, men håll det på en saklig nivå - annars stänger vi av kommentarerna i fler sammanhang.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-08-10 15:23
Pär (ej verifierad)

Javisst är det så att vi får och - bör - hoppas att den japanska fordonsindustrin faller tillbaka. Detta med tanke på deras statsmakts sätt att sprida sina varor på den internationella marknaden med synnerligen tvivelaktiga affärsmodeller. Den svenska Riksbankens primära mål är att bekämpa inflationen och därmed kontrollera prisökningstakten i landet vilket missgynnar den svenska fordonsindustrin som är exportberoende så länge som folket väljer bort SAAB och Volvo för tex Toyota. Den japanska Riksbanken har som enda mål att hålla den japanska valutan, Yenen, så låg som möjligt allt för att GYNNA den egna exporten dvs att "underbalansera", MISSgynna och därmed att STOPPA importen av tex bilar till japan. Av detta följer att den japanska fordons industrin får ett artificiellt, konstlat, övertag relativt tex SAAB och Volvo och övrig industri på världsmarknaden som beror på avsiktligt nedvärderad japansk valuta. Av detta följer att jag menar att, oaktad kvalitet, bör varje presumtiv nybilsköpare bojkotta de japanska märkena för att på så vis markera att vi ej accepterar falskspel dvs avsiktigt nedvärderad valutakurs hos den japanska Riksbanken som har tillåtits exekvera de senaste 15 - 20 åren. Ensam kan man inte göra så mycket men tillsammans kan vi påverka genom att välja bort de japanska varorna och istället köpa ,inte nödvändigtvis svenska varor, men europeiska eller amerikanska prylar däribland bilar.

#2 • Uppdaterat: 2009-08-10 16:50
Nisse (ej verifierad)

Så du menar att vi konsumenter ska köpa en sämre produkt till ett högre pris?....
Det rimmar inte väl med min privat ekonomi...
Förövrigt tillverkas 80% av Toyotas försäljning i Europa...i just Europa

#3 • Uppdaterat: 2009-08-10 17:31
Conny Karlsson (ej verifierad)

Nisse.
Kunde inte sagt det bättre själv ! De flesta av Toyotas bilar som säljs i Sverige är tillverkade inom EU. Här nedan kommer en artikel från Svenska dagbladet där Mattias Nisson från Naturskyddsföreningen anser att svenska bilar gynnas av de nya miljöbilsreglerna. Enligt Magnus Nilsson är det just den typen av bilar som Volvo och Saab tjänar pengar på. Han hävdar alltså att reglerna är designade för att gynna de svenska biljättarna i första hand.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3299451.svd
Pär, som du kallar dig denna gång ;o) För att citera dig själv nedan. "På så vis markera att vi ej accepterar falskspel" Vad ska vi göra för att markera att vi inte accepterar falskspel i de nya miljöbils reglerna att de gynnar törstigare svenska bilar som det hävdas i artikeln. Vad säger du om det ?
Sedan så kommer märket Toyota vara det största i överskådlig tid framöver. Både GM och VW räknar in en massa olika bilmärken som man äger. Toyota säljer betydligt fler bilar än dessa båda och då heter bilarna Toyota inte en massa annat.
Förövrigt anser jag att Ola Andersson och Vibilägare borde göra något åt dessa som använder sig av flera psedonymer som skriver från samma tangentbord ! Hur långt ska det få gå Ola ?! Jag tycker att du ska avslöja alla som använder flera pseudonymer här på sidan.

#4 • Uppdaterat: 2009-08-10 18:18
Patrik (ej verifierad)

Pär... Läs på lite! det verkar som det är lite tvärt om mot vad du säger, sen tycker jag vi ska köpa svenskt inte tyskt, för Saab och Volvo är väl premium bilar. Man kan ju inte kräva att man ska köpa en c30 i stället för en Aygo 70 000:- är lite safitig prisskillnad för att vara patriotisk

"Om vi tittar pa TCW indexet idag, mars 09, ser vi att värdet ligger runt 150, vilket kan tolkas som att svenska kronan är kraftigt undervärderat. Det är viktigt också att titta på hur drastiskt förändringen har varit." ( http://www.forextrading.se/makro/vardering-av-valutor )

#5 • Uppdaterat: 2009-08-10 19:11
peter (ej verifierad)

Japanerna har regler som gynnar japanska märken, vi har regler som gynnar våra märken...vad är det som är så konstigt med det?
Sen köper man väl det man vill och anser sig ha behov av..? Jag kör/köper VW för jag anser att de uppfyller mina krav...andra köper Volvo eller Toyota eller nåt annat. Sedan erkänner jag gärna att jag kan bli liiite blind för eventuella dåliga sidor med VW-bilar...men är man VW-tok(?) så är man. Ska tillägga att min nuvarande VW går som en klocka(det har inte alltid varit fallet med de jag haft förr...) så jag kommer nog spä på VW-försäljningen innom en snar framtid...
P.

#6 • Uppdaterat: 2009-08-10 21:53
Conny Karlsson (ej verifierad)

Kan inte redaktionen presentera vilka varumärken som ingår i de olika koncernerna GM, Toyota, VW ?
Största märke är Toyota. Hur många varumärken (bilmärken) har GM under sig ? Och hur många har VW ? Dessa slås ihop och sedan jämförs med Toyota som har Daihatsu,Hino (lastbilar) Lexus, Scion under sig. Jämför du då Toyota mot vart och ett av dessa märken ÄR Toyota överlägset största bilmärke i världen och har så varit under lång tid. Även under den tid GM räknades som störst (med alla sina bilmärken/varumärken under sig) så var Toyota största bilmärke alla kategorier. Och är det än idag. Presentera hur mycket de olika varumärkena säljer i de olika koncernerna. Jag menar Toyota har så mycket pengar i sin kassakista att de skulle kunna köpa upp hela GM mfl och räkna in detta i "sin" koncern om de ville. Sålda bilar under olika varumärken, men är det rätt att göra så ? Nej, naturligtvis inte. Så största bilmärke är Toyota i bilvärlden och har så varit under många år.

#7 • Uppdaterat: 2009-08-10 22:13
Conny Karlsson (ej verifierad)

Sedan kan man ju fråga sig vad det finns för anledning att vara störst ? Satsa på kvalitet istället, finns ingen vits med att sträva efter att vara störst. Satsa på kvalitet istället som varit ett ledord inom Toyota under långtid. Återgå till detta, låt GM vara störst om de vill eller VW. Det kommer att gå ut över kvaliten. Tänk om GM kunde leverera lika hög kvalitet som Toyota över hela linjen och med likvärdiga produktionsvolymer. Grattis isåfall GM ! Släpp gärna ledartröjan till GM eller VW och satsa stenhårt på kvaliten på bilarna så är Toyota inne på rätt spår igen !

#8 • Uppdaterat: 2009-08-10 22:51
peter (ej verifierad)

...Det verkar som om Toyota har hål i pengakistan nu iallafall och med all rätt försöker täppa till det...frågan är bara om DET kommer gå ut över kvaliteten? Den nye Toyotachefen verkar ju vara en racingintresserad man...så kanske mer pengar går till sånt istället?
Och visst är det där med att vara störst inget som man kanske behöver sträva till...men på bolagsstyrelsemöten låter det säkert bra med de visionerna. Stora ord har alltid låtit högst.

#9 • Uppdaterat: 2009-08-10 22:59
Joachim (ej verifierad)

Toyota kvalitet? Se vad som används i taxi tex.
För det första är taxifordons andelen av den totala bilparken en knapp HALV procent och för det andra är det inom det "proffesionella marknadssegmenet" där man ser vad som verkligen fungerar i längden. Så kan tex inte en taxi åkare ha sin bil på verkstaden alltför ofta och länge eftersom den är hans levebröd och MÅSTE fungera. Därför väljer företag och taxinäringen företrädesvis Volvo, Mercedes och SAAB. För det andra blir de Japanska bilmärkena totalt krossade om man återigen ser hur många bilar av tex årsmodell 2000 som finns kvar efter bara 15 000 mil. Jag utgår igen från Blocket.se och kan konstatera att den procentuella andelen bilar som finns kvar efter 15 000 mil är som följer:
Volvo 18%, SAAB 17%, Mercedes 14%, Ford 9%, Toyota 8%, Nissan 7% och Honda blott 4%! Av detta kan man utläsa att hela 92% av alla Toyota, 93% av alla Nissan och hela 96% av alla sålda Japanska bilar skrotas - eller - fungerar inte efter 15 000 mil... Dvs drygt 90% av de Japanska bilarna som säljs skrotas innan de gått 15000 mil eller inom 8 (åtta) år!!! Av den anledningen är det så oerhört SÄLLAN man ser en 10 år gammal Japansk bil. Motsvarande andel av fullt fungerande Volvo, SAAB och Mercedes är mer än DUBBELT så hög, här rullar mellan 14% - 18% av bilarna efter åtta år eller 15000 mil. Personligen tror jag att detta avspeglar Volvo, SAAB och Mercedes höga långtidskvalitet men med "småstrul" i början av bilägandet men som sedan de är avhjälpta leder till att bilägaren har en bil som fungerar väl under mer än dubbelt så lång tid jämfört med de Japanska bilmärkena däribland Toyota, Nissan och Honda. Man underhåller och reparerar väl ändå inte en bil som är skrotfärdig? Vad gäller orsaken till att det rullar mest Toyota i Japan ligger i det faktum att Japan har en form av "embargo" mot utländska bilmärken i syfte att SKYDDA den inhemska industrin. Detta i kombination med en politiskt styrd låg Yen kurs missgynnar import av utländska varor tex bilar. Miljömässigt är det dessutom klokt av Japan att främst konsumera inhemska varor på samma vis borde även vi i västvärlden minska vår import av tex bilar, av just miljöskäl. Alltså låt Toyota vara störst men med allt sämre och sämre långtidskvalitet blir de snart allt mindre. Jag läste nån stans att Toyota var på topp då de hade sin Camry i början på 2000 talet. Sedan lades den ned och sidoimporteras bara... Toyota var bra, är skrutt och kommer att bli allt sämre och sämre och sämre...

#a • Uppdaterat: 2009-08-10 23:35
Patrik (ej verifierad)

är inte det som finns kvar på blocket det ingen vill köpa?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.