Bilförsäljningen i Europa ökade för första gången på ett drygt år under juni månad. Men biltillverkarna har det fortsatt tufft. Toyotas halvårsrapport visar upp ett stort försäljningstapp.
DISKUTERA: Är vändningen nära för bilindustrin i Europa? Eller är Toyotas svaga halvårsresultat bara början?
DISKUTERA: Är vändningen nära för bilindustrin i Europa? Eller är Toyotas svaga halvårsresultat bara början?
- Bilindustrin har stått inför extraordinära förutsättningar i år, säger Tadashi Arashima, vd för Toyota Motor Europe.
Toyotas försäljning i Europa har minskat med 26 procent under det första halvåret 2009 i jämförelse med samma period ifjol. Bland annat minskade försäljningen av Toyota Yaris, som för närvarande är företagets bästsäljare, med 19 procent jämfört med i fjol.
"Stärks av stimulanspaket"
Förra veckan rapporterade Asea om att bilförsäljningen i EU ökat med 5,3 procent under juni jämfört med samma period i fjol. Därmed visar den europeiska bilmarknaden positiva försäljningssiffror för första gången på 14 månader.
Och trots ett svagt halvårsresultat kan Toyota se ljuspunkter.
- På plussidan har vår försäljning i västra Europa stärkts av statliga stimulanspaket och vår förmåga att effektivt anpassa våra produktionsvolymer, säger Tadashi Arashima.
Toyota Motor Europe sålde 231 800 bilar under perioden januari-juni.
Toyotas försäljning i Europa har minskat med 26 procent under det första halvåret 2009 i jämförelse med samma period ifjol. Bland annat minskade försäljningen av Toyota Yaris, som för närvarande är företagets bästsäljare, med 19 procent jämfört med i fjol.
"Stärks av stimulanspaket"
Förra veckan rapporterade Asea om att bilförsäljningen i EU ökat med 5,3 procent under juni jämfört med samma period i fjol. Därmed visar den europeiska bilmarknaden positiva försäljningssiffror för första gången på 14 månader.
Och trots ett svagt halvårsresultat kan Toyota se ljuspunkter.
- På plussidan har vår försäljning i västra Europa stärkts av statliga stimulanspaket och vår förmåga att effektivt anpassa våra produktionsvolymer, säger Tadashi Arashima.
Toyota Motor Europe sålde 231 800 bilar under perioden januari-juni.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man måste ju göra roliga bilar oxå, inte bara bra.. Likgiltligare bilar än toyota får ma leta efter!
Det verkar som det blir bättre!
och till Marre "det vekar som Kia är roligast ;-)"
http://www.mrf.se/pdfer/2009/statistik_juni/Markestoppen_juni_2009.pdf
Hur rolig är peugeot eller ford t.e.x jag har kört allihop man skrattar ju inte i på sig precis.Hellre har jag en bil som håller franska o tyska drävel bilar-,Lars
När andra tillverkare rabbaterar bilarna höjer Toyota priset för att kompensera för valutan. Nu är väl det bara i Sverige med vår svaga krona men har gjort det. Men man kan ju anta att det varit få röda lappar på Toyotas bilar. De har ju rykte att vara hållbara, men har man inte så m ycket pengar kanske det är inköpspriset som styr. Det finns inget vettigt modellprogram. Corolla skulle vara en golfutmanare, men i hur många utföranden finns den i. Inte ens som kombi!
Toyota ökade 16% i juni (i sverige)
Vw minskade 21%
http://www.mrf.se/pdfer/2009/statistik_juni/Markestoppen_juni_2009.pdf
Jag skulle aldrig köpa en Toyota igen. Jag har idag två stycken Toyotor, en Toyota Camry -01:a som gått snart 9000 mil utan några större problem förutom vanliga slitagedelar som bromsskivor, bromsrör, en vattenpump etc. Vi har dessutom en Toyota Avensis 05:a som rullat snart 6000 mil. Denna Toyota Avensis har på kortare miltal än Camryn behövt betydligt fler och kostsammare reparationer. Jag märker tydligt hur Toyotas kvalitet har succesivt försämrats sedan Camryn slutade tillverkas 2002. Jag har från flera håll läst att Camry vár den bästa bil som Toyota tillverkat. Min slutsats blir att INTE köpa en ny Toyota nästa gång utan hellre leta en begagnad Camry av sen årsmodell. Så jag är INTE alls förvånad över att Toyota tappar försäljning. Gårdagens Toyota - Ja tack. Dagens Toyota - Definitivt Nej tack!!!
Kan bara hålla med dig Marre! Dom e inte så "roliga" att titta på men är imponerad över deras överlägsna kvalite.
Man läser överallt att det är dåligt rostskydd på Toyotan men kan någon ärligt säga att dom har rost på sin! har en 94 corolla och har fortf inte gjort mer än att byta olja , filter bromsar."rostfri"
Min syster har en Focus och för tredje gången har dom nu bytt alla dörrar pga rost!
BJÖRN, jag måste bo på ett väldigt korrosionsutsatt ställe i inlandet därför att jag behöver inte gå många metrarna nedöver gatan innan jag hittar flera exempel på Toyotor förfulade av rost.
PER ERIK, Avensis är Engelsk.
jag köpte en gång en toyota från inlandet, kanske där s-e-s bor en corolla 91 den fick jag byta fram skärmar på efter 27 000 mil, mycket stenskott och även om bilarna håller måste man vaxa även toyota
folk som köper dom glömmer att man kan inte strunta i allt.
När ett bilmärke backar med 26% brukar det finnas en orsak. Det kan vara så enkelt som att folk i dessa kristider är mera nationalistiska i sitt bilval eller att konstiga skrotningsrabatter mm inte gynnar Toyota?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.