Biltillverkarna fortsätter att presentera kvartalsrapporter och prognoser. Nu bjuder Honda, BMW och den tidigare vinstmaskinen Toyota på både positiva och negativa nyheter.
Förra veckan redovisade Honda, något överraskande, en vinst för kvartalet som avslutades i juni.
Nu räknar Honda med att gå med vinst i år.
- Vi räknar med att sälja strax under 100 000 fler bilar under andra halvåret än under första halvåret. Det skulle resultera i en vinst, sa finanschefen Yoichi Hojo.
Toyota höjer prognos
På tisdagen redovisade Toyota sin tredje raka kvartalsförlust. Rörelseförlusten för kvartalet som avslutades i juni uppgick till 14,7 miljarder kronor. Något som kan jämföras med en rörelsevinst på 31, 1 miljarder kronor under motsvarande period i fjol.
Trots kvartalsförlusten väljer Toyota att höja sin helårsprognos. Den japanska biltillverkaren räknar med en nettoförlust på 33,9 miljarder kronor, betydligt mindre än de 41,4 miljarder kronor som bolaget tidigare räknat med.
Enligt Toyotas koncernledning har företagets neddragningar börjat ge resultat och det är anledningen till att prognosen höjs.
"Ingen återhämtning i sikte"
BMW redovisade på tisdagen ett oväntat starkt kvartalsresultat. Rörelseresultatet för kvartalet blev 169 miljoner euro, enligt måttet EBIT. Ett resultat som var påtagligt bättre än vad analytikerna räknat med.
Men BMW vågar inte tro på en ordentlig ljusning för bilbranschen.
- Trots vissa tillfälliga positiva signaler har vi ännu ingen mer vittomfattande återhämtning i sikte, skriver BMW:s koncernchef Norbert Reithofer i en kommentar.
Nu räknar Honda med att gå med vinst i år.
- Vi räknar med att sälja strax under 100 000 fler bilar under andra halvåret än under första halvåret. Det skulle resultera i en vinst, sa finanschefen Yoichi Hojo.
Toyota höjer prognos
På tisdagen redovisade Toyota sin tredje raka kvartalsförlust. Rörelseförlusten för kvartalet som avslutades i juni uppgick till 14,7 miljarder kronor. Något som kan jämföras med en rörelsevinst på 31, 1 miljarder kronor under motsvarande period i fjol.
Trots kvartalsförlusten väljer Toyota att höja sin helårsprognos. Den japanska biltillverkaren räknar med en nettoförlust på 33,9 miljarder kronor, betydligt mindre än de 41,4 miljarder kronor som bolaget tidigare räknat med.
Enligt Toyotas koncernledning har företagets neddragningar börjat ge resultat och det är anledningen till att prognosen höjs.
"Ingen återhämtning i sikte"
BMW redovisade på tisdagen ett oväntat starkt kvartalsresultat. Rörelseresultatet för kvartalet blev 169 miljoner euro, enligt måttet EBIT. Ett resultat som var påtagligt bättre än vad analytikerna räknat med.
Men BMW vågar inte tro på en ordentlig ljusning för bilbranschen.
- Trots vissa tillfälliga positiva signaler har vi ännu ingen mer vittomfattande återhämtning i sikte, skriver BMW:s koncernchef Norbert Reithofer i en kommentar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Toyotas försäljning av Toyota Prius rasat 68,94% även Toyota Auris och Yaris också har rasat rejält medan tex Volvo och Volkswagen har ökat sin försäljning rejält. Det är inte så konstigt att Toyotas försäljning rasar då man läser om de fel som Toyota då främst Toyota Avensisi har. Se Vibilägares egen läsarundersökning här på siten. Se också de skumma fel som Toyota Prius drabbas av: www.techno-fandom.org/~hobbit/cars/mfd/. Då inser man att det är naturligt att Toyota tappar marknadsandelar både i Sverige liksom i Europa.
Även här i Australien går det inte vidare värst för Toyota. Corolla är den enda modell som säljer bra. Kvalitén på Toyota har tagit en djupdykning. Mina tidigare två HiAce gick båda nämare 40000 mil utan ett enda fel. Den senaste bytte jag bort mot Hyundai iLoad efter bara 16000 mil. Då hade diffen reparerats 3 gånger samt solenoiden en gång. Toyota har dessutom en otroligt arrogant attityd om man har klagomål.
Säg nått bilmärke som har mindre fel än Toyota !
Toyota är den MEST FELFRIA bilen utav alla märken, det finns det hur mycket statistik och ägarundersökningar som helst som visar. Statistik kan ljuga men inte i detta fall eftersom den finns från så många oberoende källor och under så lång tid.
Toyotas Prius har rasat av den enkla anledningen av att det kommer en helt ny Prius. Yaris har inte gått ned alls utan gått upp och Avensis har också ökat på sin försäljning. Auris kommer med antal nya motoralternativ vilket också förklarar dess nedgång. Vad kör du själv för bil "kopierat"?
Sake: I tjänsten kör jag Toyota Prius samt Toyota Avensis och vårt bolag, en stor bank, i Stockholm har inte för avsikt att köpa fler Toyotor eftersom det är väldigt få av oss som kör dessa Toyota som gillar dem samtidigt som vår personalchef inte heller uppskattar Toyotas kvalitet och driftskostnader i det längre perspektivet. Toyota var bra förr men har rasat i kvalitet de senaste 3 - 4 åren. Toyota var billiga förr men idag är de på inga vis billiga bilar längre. I framtiden ska jag välja en SAAB eller en Audi som tjänstebil. Privat kör jag Renault sedan tre år tillbaka.
KOPIERAT! Hur många namn och personligheter använder du dig av egentligen? Jag tror inte på det du skriver den här gången heller eftersom det är samma försök av hackande som du kör med under andra namn, det är knepigt att man måste försöka hävda sig och göra sig mer hörd genom att använda massa olika namn? Vad jobbar du på för bank då och vad har bilen du kör för regnummer i så fall?
En säljare jag känner i ett stort företag skulle oxå köpa ny bil i tjänsten nyligen och där rekomenderade deras ekonomichef honom att hälst välja en Toyota eftersom han påstod att dom var billigare att äga en de andra som han funderade på så det stämmer i så fall inte med din syn på det hela då. I dag kör han iaf Avensis och är helnöjd med det.
Sen så är det väl inte konstigt att ingen köper en Prius av gammla modellen när nya som precis kommer verkar så mycket bättre och inte kostar så mkt mer, självklart inväntar man hällre den nya Priusen och får en generation nyare och en klart bättre bil för pengarna.
För övrigt så har Yaris försäljning ÖKAT i Sverige på sistonde vad jag har sett inte alls minskat, Auris däremot har minskat en del vilket är rätt normalt eftersom modellen inte är så ny längre.
Vad gäller Avensis så har man börjat komma i kapp leveransena sedan nya modellen kom och även där har försäljningen tvärt emot vad du skriver ökat, Toyota har i Sverige snarare tagit marknadsandelar än tappat, det är det som är det viktiga, hur man ligger jämfört med konkurrenterna, inte om man backat med si och så i försäljning, för det gjorde alla när finanskrisen kom och svallvågorna har inte lagt sig än, men det viktiga är hur man säljer här jämfört med konkurrenterna och då går det betydligt sämre för många märken.
Hanzzon.
Jag tycker också det är märkligt att man kan använda en massa olika pseudonymer här när man kommenterar olika artiklar. Det är uppenbart samma person då man kan se att samma språkbruk. Och samma upprepas under olika pseudonymer hela tiden. Detta är tråkigt att det får vara så här jag har skrivit till Ola Andersson om det här utan en reaktion än ! Jag har i varje fall inte fått något svar än ! Sätt stopp för detta nu !
SAKE, Conny Karlsson och Hanzzon med flera! Tål ni inte att Toyota granskas och kritiseras? Jag kallar Era inlägg för direkt töntiga och fattar inte att ni vill ha diktatur... Ingen får ju kritisera Toyota enligt er. Skäms!!!!!!!!!!!!!!!
USCH!
Tänk om man ska införa en lag eller förordning som "Toyota kramarna" tex Hansson, Conny Carlsson etc förmodligen vill ha a lá före detta kommunism Ryssland hade och Japan har än idag dvs att man får ej kolla in eller tala negativt om Toyota som bilmärke... Snacka om att va insnöade på ett spår och bilmärke som leder raka vägen mot ett ställe "där inte ens pepparn växer" so to speak... Jag vill ha en öppen och fri debatt där även de japanska skitmärkena tex Toyota kritiseras för alla de skumma fel de har. Det bästa japanska bilmärkena, enligt min erfarenhet är: Mazda, bland de Europeiska föredrar jag SAAB och VW som jag i princip bara har goda erfarenheter av.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.