Toyota Yaris är en av modellerna som berörs av återkallelsen som beror på felaktiga krockkuddar från Takata.
Återigen är det problem med krockkuddar från skandalomsusade Takata som är orsaken. 30 000 bilar i Sverige berörs.
Toyota går ut med att 5,8 miljoner bilar världen över måste återkallas. Det är än en gång på grund av installerade potentiellt livsfarliga krockkuddar från Takata. Av dessa finns 1,47 miljoner bilar i Europa och det rör sig om modellerna Corolla, Yaris och Hilux producerade mellan maj 2000 och november 2001, samt mellan april 2006 och december 2014, rapporterar Automotive News.
Enligt Bengt Dalström som är pressansvarig på Toyota Sverige omfattas 30 000 bilar på den svenska marknaden. Kunderna kontaktas via brev. Före nyår kommer information om när bilarna i Sverige kan börja åtgärdas.
Är det farligt för svenska kunder att köra bilarna som omfattas av återkallelsen?
– Nej, problemet gäller områden med mycket hög luftfuktighet och varmt klimat.
Takatas krockkuddar har felaktiga uppblåsningsmekanismer som, när de utsätts för fuktiga och varma miljöer under en längre tid, kan explodera våldsamt och sprida splitter i kupén. Krockkuddarna har länkats till 16 dödsfall och det massiva återkallandet inkluderar hittills över 40 miljoner fordon globalt.
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
Enligt Bengt Dalström som är pressansvarig på Toyota Sverige omfattas 30 000 bilar på den svenska marknaden. Kunderna kontaktas via brev. Före nyår kommer information om när bilarna i Sverige kan börja åtgärdas.
Är det farligt för svenska kunder att köra bilarna som omfattas av återkallelsen?
– Nej, problemet gäller områden med mycket hög luftfuktighet och varmt klimat.
Takatas krockkuddar har felaktiga uppblåsningsmekanismer som, när de utsätts för fuktiga och varma miljöer under en längre tid, kan explodera våldsamt och sprida splitter i kupén. Krockkuddarna har länkats till 16 dödsfall och det massiva återkallandet inkluderar hittills över 40 miljoner fordon globalt.
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hoppsan, Toyota nu igen?
Det här blir resultatet av storskalig produktion och snabb tillväxt. En liten felaktig detalj får stora konsekvenser. Det är ju ingen lite siffra, 5,8 miljoner bilar. Det motsvarar väl folkmängden i ett mindre land.
Så det känns lite som att där finns en gräns för storskalighet. Jag tror att Toyota (och Volkswagen) passerat den.
MVH AL
Jävligt surt att denna mardröm med Takata aldrig tar slut.
När det gäller kuddarna så kan jag faktiskt inte lägga skulden på biltillverkaren.
Finns ju inte en chans i världen att de visste om att de valde kuddar som var farliga när de valde en av världens största tillverkare av airbags!? I detta fall känner jag verkligen med Toyota som får enorma ekonomiska smällar för att en underleverantör tillverkat undermåliga produkter.
Oerhört trist detta med Takata.
Mängder med fordon, tillverkade i olika delar av världen, är utrustade med dessa dödsfällor.
Tyvärr verkar det som vissa av dessa (t.ex. Saab) aldrig kommer att bli åtgärdade.
Deeds, håller inte med dig i ansvarsfrågan. Hur kan jag som bilköpare veta vem som har tillverkat varje detalj i en bil? Det enda jag kan se direkt är vilka däck som sitter på bilen. Som konsument förutsätter jag att biltillverkaren ansvarar för bilen i sin helhet, inte skyller på att en underleverantör. Toyota måste som alla andra tillverkare, oavsett produkt, ha ett dokumenterat testprotokoll på samtliga komponenter. Oavsett om det är egen tillverkning eller från en underleverantör.
Ansvarsfrågan är ju Toyotas, håller med Lennart. Det är Toyotas ansvar att se till att de komponenter som sitter i bilar de säljer håller fullgod kvalitet. Man förutsätter ju att alla komponenter testas innan de anses som fullgoda. Här kan man inte bara lita på vad underleverantören säger, de vill ju bara sälja sina produkter.
Även om inte Toyota skulle testa komponenter så måste de i alla fall kräva resultat från oberoende tester på de komponenter de köper in och speciellt på krockkuddar som är till för att rädda liv, inte ta liv.
Sen lär ju japanska företag rent allmänt ha betydligt högre kvalitet i sina produkter än europeiska - i alla fall enligt vissa skribenter. Och Takata lär väl vara japanskt i grunden. Nä - orsaken är nog som många brukar kalla det "bönräknarna". Man pressar sina underleverantörer så hårt man nånsin kan och till slut passeras gränsen - oavsett om tillverkaren eller underleverantören är från Europa, Kina eller Japan. Som A.L skriver - jakten på storskalig produktion, snabb tillväxt och parat med rätt stora vinstkrav.
Självklart ligger ansvarsfrågan hos Toyota! Det jag menar är att det är en underleverantör som tillverkat felaktiga komponenter. Kan aldrig någonsin tro att Toyota INTE har begärt in all dokumentation som som krävs (ex FAT mm) för att försäkra sig om att produkterna är av fullgod kvalitet.
Det blir ju lite samma sak som med VW's fusk. Köparna av dessa bilar trodde självklart att de köpte en bil efter korrekta specifikationer. Hade man som köpare grävt djupt så hade det funnits intyg på att avgasvärden mm var kontrollerade och stämde.. Men så var ju inte fallet! Nu skall inte VW dras in i denna tråd med men jag hittade ingen annan "bra" jämförelse. Toyota skall inte fråntas ansvar för detta men att skjuta dom i sank över att en underleverantör "fuskat" är inte heller rätt.
Självklart är det Toyotas ansvar att se till att de komponenter som sitter i de bilar de säljer håller fullgod kvalitet.
Takatas farliga kuddar sitter även i: , Audi, Volkswagen, BMW, Infiniti, Mercedes, Nissan, Saab, Subaru , Chrysler, Honda, Mazda och Mitsubishi.
Men än så länge verkar det bara vara Toyota som snabbast tar sitt ansvar och därför får de min största respekt.
Övriga verkar antingen förhandla med ett bankrutt Takata om vem som ska ta kostnaden, eller skita i det (t.ex. Saab-bilar från GM-tiden sålda utanför Usa).
Pi, är ytterst spekulativt att stora krav från en biltillverkare på sina underleverantörer givet skulle leda till sämre kvalitet. Jag tror japanska underleverantörer till Toyota överlag levererar mycket hög kvalitet och en viktig orsak till det är just stenhårda krav från Toyota. Takata är alltså ett undantag när det gäller kvalitet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.