Nästa artikel
Takata manipulerade testresultat
Nyheter

Takata manipulerade testresultat

Publicerad 20 juli 2016
Takatas krockkuddar innehåller gasgeneratorer med ammouniumnitrat som kan bli en splitterbomb när de utlöses.
Tillverkaren av livsfarliga krockkuddar undanhöll data från bilindustrin.
Sedan det kom fram att det finns miljontals defekta airbags från japanska företaget Takata installerade i bilar över hela världen har Honda, en av företagets största kunder, gjort en egen granskning. Den visar att Takata medvetet plockat bort vissa delar av testresultaten i sina rapporter till biltillverkaren.

– Vi har hittat exempel på vad jag skulle kalla för selektiv redigering, där de har utelämnat resultat, inte för att de var dåliga resultat, utan för att resultaten som var kvar var bättre, säger undersökningsledaren Brian O’Neill till Bloomberg.

Drygt 100 miljoner installerade krockkuddar globalt har klassifierats som defekta, då de riskerar att explodera våldsamt i varma miljöer, enligt Reuters.

Hittills har biltillverkarna fått stå för den största ekonomiska biten kring återkallelserna. Om man kommer fram till att Takata bär hela ansvaret för de felaktiga krockkuddarna kan de tvingas betala en nota på över 10 miljarder dollar, mostavarande drygt 86 miljarder svenska kronor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-07-20 11:08
Reverend Benny

Varför skulle inte Takata bära hela ansvaret när dom producerat kuddarna?

#2 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Manipulerade testresultat, luktar lite Volkswagen om den här affären.

Och precis som VW skall också Takata dömas till skyhöga böter eftersom man medvetet gamblar med människoliv som insats.

#3 • Uppdaterat: 2016-07-20 16:46
Pi

Möjligen brut 33 - men med mycket högre risk att släcka människoliv. Fast det kanske inte är så viktigt för dig...

#4 • Uppdaterat: 2016-07-20 19:34
StBa

Om man genomlyser lite mer så är det ju så att krockkudden om den inte fungerar skadar den personen som sitter i bilen, ser man på VW skandalen (har en VW TDI 2010) så var det fusk med utsläpp och specifikationerna, men den VW TDI:n är ju inte värre än andra vad jag förstått. Så den skandalen var mer en miljöekonomisk grej, och det som finns på dieselbilar idag ett partikelfilter är bara ett resultat av dålig ingenjörskonst. Det som är mer oroligt är att biltrafiken med alla utsläpp skadar biologiskt liv.

Nåja till Takata och VW, jag tror det är så här. De tekniker som utvecklar gör sitt jobb, men när sedan ekonomerna får detta på bordet så stryks funktioner på löpande band, och då blir den tekniska lösningen urvattnad, och idag är det ekonomer som har makten i många företag.

#5 • Uppdaterat: 2016-07-25 12:40
daem0n

brut 33 och de andra "miljö-propaganda hjärntvättat" kan tror vad de vill men i verkligheten människor, företag och forskare fuskar tyvärr. Man vill att vara en riktig optimist då väljer man bara "bra resultat" i testet eller sin forskningen. Speciell om forskningen är väl finansierat av politiker som vill att ha bara "ett sådant resultat". Tyvärr saknar vi bra säkerhetskontroll av livskyddande produkter (kuddar, bilbarnstolar etc) men detta är också resultat av fel politik.

#6 • Uppdaterat: 2016-07-28 19:44
benny karlsson

Det här ligger på Takata till 100%. Det är deras produkt helt och fullt. Ingen biltillverkare kan hållas ansvarig utom för möjligen att ha blivit blåsta av Takata.
Vår självutnämnde "expert" har tydligen fått en psykologiexamen nu, vore kul att få se den.

#7 • Uppdaterat: 2016-07-30 12:33
benny karlsson

Jag trampade visst på en öm tå. Skulle i alla fall vara kul att se examensbeviset. Du får räkna med mothugg när du försöker briljera i trådarna och trycka ner andra.

#8 • Uppdaterat: 2016-07-20 12:46
milkylainen

Takata har 100% ansvar i den här affären. Det är deras produkter, deras rykte och deras vinst.
Personligen tycker jag företaget Takata bör avvecklas genom att ge så höga böter att företaget omöjligen kan överleva. Dvs, stämmningar, skadestånd och återkallelser av sådana magnituder att man tömmer företaget på alla resurser.
Sedan avvecklas det och kastas till historien.

Hade någon av mina anhöriga drabbats av en splittermina i ansiktet hade jag inte vart långt ifrån tankarna att plocka bort företaget från planetens yta, helst med företagsledningen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.