Runt 28 miljoner bilar med defekta krockkuddar omfattas redan. Nu mer än dubbleras blir den siffran och därmed växer bilhistoriens största återkallande.
Turerna kring massåterkallandet som rör Takatas defekta krockkuddar fortsätter. Efter påtryckningar från amerikanska myndigheten för trafiksäkerhet NHTSA meddelar Takata att man ska återkalla 35-40 miljoner fordon som har gasgeneratorer med ammoniumnitrat i airbagen, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Sedan tidigare har 24 miljoner fordon återkallats.
Med de miljoner som tillkommit blir den totala summan svindlande cirka 60 miljoner bilar som har potentiellt livsfarliga krockkuddar installerade. Elva dödsfall har kopplats till gasgeneratorerna drivna av ammoniumnitrat som blåser upp krockkudden för häftigt vid krock och sprider splitter i kupén.
Förutom de biltillverkare som omfattas sedan tidigare meddelar NHTSA att även Tesla, Fisker, och Jaguar Land Rover har gasgeneratorer som måste åtgärdas.
Den eskalerande krisen har suddat ut 75 procent av företagets börsvärde det senaste året.
Med de miljoner som tillkommit blir den totala summan svindlande cirka 60 miljoner bilar som har potentiellt livsfarliga krockkuddar installerade. Elva dödsfall har kopplats till gasgeneratorerna drivna av ammoniumnitrat som blåser upp krockkudden för häftigt vid krock och sprider splitter i kupén.
Förutom de biltillverkare som omfattas sedan tidigare meddelar NHTSA att även Tesla, Fisker, och Jaguar Land Rover har gasgeneratorer som måste åtgärdas.
Den eskalerande krisen har suddat ut 75 procent av företagets börsvärde det senaste året.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Made in Japan.
Kvalitet framför allt(eller var det profit?)
Antar att min kommentar blir bortplockad eftersom kritik mot Japanska produkter ses som provocerande på denna sajt.
Potatis potatis.
Odedicerad har poäng i det han skriver. Det är också därför Peters inlägg blir redigerade när han "påstår" att allt japan tillverkar är skit. Och som du säger AL så är det enbart för att göra narr av personer och i och med det så är det ett regelövertramp. Att hävda att VW är skit och att man aldrig skulle köpa VW, eller Toyota för den delen är en personlig uppfattning som inte bryter några regler. Det är inte "rasistiskt" att inte gilla VW, men att säga att allt tyskarna tillverkar är skit just för att det kommer från Tyskland är däremot just det, precis som odedicerad skriver. Nu har ju ingen i andra lägret faktiskt påpekat att allt som tyskarna gör är skit! Allt som VW gör har dock fått sin beskärda del av smisk.
Med alla saker som kommer upp till ytan om VW så är det ju heller inte helt obefogat.
Takata som denna artikel handlar om är, enligt mig, ett riktigt skitföretag. Det kommer upp mycket om dom, och det kommer säkert mer som stärker min uppfattning om att det är ett riktigt skitföretag, men det innebär inte att jag tycker att andra japanska företag är skit.
Vänta lite nu herr Deeds. Ibland när Toyota eller andra bilmärken från Japan har visat sig göra dåliga grejer så har en del här nämnt det faktum att just de bilarna tillverkas i Europa och det är därför de har fel och brister? Är det godkänt enligt era *regler*?
Point taken Peter!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.