Åtminstone åtta allvarliga eller dödliga olyckor med Teslabilar har inträffat på amerikanska vägar där Autopilotsystemet inte är tänkt att användas. Det visar en genomgång av Washington Post.
Biltillverkarna har valt olika angreppssätt när det gäller assistanssystem. Hos exempelvis Ford och General Motors går de mest avancerade systemen bara att aktivera på ”godkända” vägar som tillverkarna själva testat.
Men hos Tesla är det enkelt att aktivera Autopilotsystemet även på vägar som det inte är avsett för. Det kan till exempel handla om lokalgator och kurviga landsvägar med T-korsningar.
Tesla har flera gånger upprepat att föraren måste ha uppmärksamheten på vägen och händerna på ratten, och att det är föraren som har ansvaret om något händer när Autopilot är aktiverat.
Men det går utmärkt att aktivera systemet även på vägar som det inte är designat för, trots att Tesla enkelt skulle kunna lägga in en spärr beroende på vilken typ av väg bilen befinner sig på.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.