Det har stormat rejält kring Teslas Autopilot de senaste åren. Systemet som kan ta hand om körningen under vissa förhållanden – under förutsättning att föraren har uppmärksamheten på vägen – har kritiserats från flera håll.
Ett exempel är Wettbewerbszentrale, den tyska motsvarigheten till Konkurrensverket, som för två år sedan klassade Autopilotsystemet som vilseledande och drog Tesla inför domstol.
Tesla får inte längre göra reklam för att en funktion ska lanseras ”inom kort”
Ordet Autopilot kunde enligt myndigheten uppfattas som felaktigt eftersom föraren fortfarande måste vara aktiv under körningen, och Tesla ska också ha utlovat ”automatisk körning i stadstrafik” som en del av paketet Total självkörningsförmåga – något som ännu inte lanserats.
Tesla kunde dock överklaga och i oktober fick elbilstillverkaren rätt. Det är först nu som domen blivit officiell, enligt tyska sajten Teslamag. Domstolen i München ansåg att informationen på Teslas hemsida är tydlig nog och att köparna informeras om att bilen inte är helt självkörande.
Något förbud för Tesla att sälja och marknadsföra bilar med Autopilot eller Total självkörningsförmåga ser det alltså inte ut att bli på den tyska marknaden.
Däremot har Tesla behövt ändra några formuleringar om kommande funktioner som ska lanseras framöver. Tesla får inte göra reklam för funktioner som ska lanseras ”inom kort” utan måste skriva ut ett tydligt lanseringsdatum.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.