Utvecklingen mot självkörande bilar har stött på hinder. Flera biltillverkare gav ambitiösa löften kring tekniken för några år sedan – som nu har fått tas tillbaka eller skjutas upp.
Även när det gäller avancerade assistanssystem som exempelvis adaptiv farthållare och filhållningsassistans finns problem. En undersökning som genomfördes i USA under sommaren och där 3 000 bilägare deltog visar att många av dem erkänner att de somnat vid ratten eller på andra sätt utnyttjat systemen på ett sätt som inte är tillåtet.
Många har också svårt att skilja på de olika nivåer av ”självkörning” eller förarassistans som finns, och vad som är tillåtet och inte att göra medan systemet är aktivt, skriver Automotive News.
22 procent av alla som svarat på undersökningen uppger att begreppen ”Tesla” och ”Autopilot” motsvarar en helt självkörande bil. Det stämmer inte – det är föraren som är ansvarig även när systemet är aktivt.
Undersökningen är gjord av amerikanska JD Power och forskare i en grupp som kallas Advanced Vehicle Technology Consortium vid amerikanska högskolan MIT, som sponsras av bland andra Volvo Cars, Google och BMW.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.