Nästa artikel
Tesla Model Y Standard Range: Ny ”snikversion” på ingång
Nyheter

Tesla Model Y Standard Range: Ny ”snikversion” på ingång

Publicerad 11 januari 2021
Elon Musk ville inte lansera någon instegsversion av Model Y med kort räckvidd. Nu kommer modellen ändå.

Tesla säljer tre olika versioner av Model 3 i Sverige, men den upphöjda och mer praktiska versionen Model Y har hittills bara sålts i de två dyrare och fyrhjulsdrivna varianterna som kallas Long Range och Performance.

Nu blir det ändring på det. Tesla ska nämligen lansera Model Y Standard Range med bakhjulsdrift. Det blir en viktig utmanare till bland andra Volkswagen ID 4, Skoda Enyaq och Ford Mustang Mach-E som samtliga finns i bakhjulsdrivna instegsversioner.

Att modellen nu blir verklighet går tvärt emot det uttalande som Teslachefen Elon Musk själv gjorde i somras. Då sa han att Tesla inte skulle bygga någon instegsversion av Model Y eftersom räckvidden, som då beräknades till mellan 37 och 40 mil enligt den amerikanska EPA-körcykeln, beskrevs som ”oacceptabelt kort”.

Nu lanseras modellen trots Elon Musks uttalande, och i USA får den en räckvidd på 39 mil.

Samtidigt kommer beskedet att modellen nu får längre leveranstid på grund av hög efterfrågan. Model Y Standard Range ska börja levereras globalt under andra kvartalet och Model Y Performance dröjer till tredje kvartalet.

Det finns än så länge inga uppgifter om räckvidd eller pris för Model Y Standard Range i Sverige.

Läs också: Sveriges första Tesla Model Y redan levererad – till Volvo

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2021-01-11 06:32
Desmoholic

Smart. Många behöver inte så lång räckvidd som de tror.

#2 • Uppdaterat: 2021-01-11 07:14
Jarl Karlsson

Man kan aldrig ha för lång räckvidd. Min ID.3 ska ju gå 42 mil enligt VW. Kommer nog Max 20-25 mil nu på vintern.

#3 • Uppdaterat: 2021-01-11 07:37
Henrik M

Jarl: Varför inte lägga upp en tråd på forumet om denna bil du är så missnöjd med, gärna med bilder som visar dina problem. Om du kommer max 20-25 mil nu på vintern, vad för förbrukning har du då? Räknar jag rätt skulle den dra lika mycket som min Model S gör i detta väder vilket jag helt enkelt har svårt att tro......förvärmer du? Är det mycket kortkörning eller längre du baserar ditt uttalande på?

#4 • Uppdaterat: 2021-01-11 07:39
Henrik M

För övrigt tror jag med att det är smart att erbjuda Model Y i detta utförande, kommer troligtvis bli en riktig volymbil för Tesla.

#5 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Henrik, du tror inte det är en Molgan som Jarl har?

#6 • Uppdaterat: 2021-01-11 08:36
Henrik M

Guran: Det är exakt vad jag tror om inte det framgått. ;)

#7 • Uppdaterat: 2021-01-11 08:38
L. Mäkinen

Det där är Teslas svar på Volvo 245. Ska de lyckas dubbla försäljningen i år mot förra året?

#8 • Uppdaterat: 2021-01-11 08:56
Jarl Karlsson

Missnöjd? Är bara ett konstaterande. Bilen har alla möjliga mjukvarubuggar. Kör mellan hem och jobb som alla andra. Id3 värmer batteri vilket kapar räckvidd rejält. Långfärd ligger jag på 20.6 kWh/100km. Mellan jobb 27 kWh. Så Guran kanske kan göra matten på den om hen fixar det?

#9 • Uppdaterat: 2021-01-11 10:20
Henrik M

Jarl: Och om du förvärmer batteriet medans laddsladden är i, vad drar den sen då? Jag håller det som väldigt otroligt hur du kan få den att dra 270 Wh/km under jobbpendling, vart bor du och vad för väg? Ska jag få min Model S som har lite annan storlek och prestanda att dra så mycket får jag kämpa och köra som en galning......du kan väl ta några bilder på färddatorn så vi ser sträcka, förbrukning och snitthastighet m.m, det vore intressant. Du skriver alla möjliga mjukvarubuggar, vad för några? Vad är det som strular? Vad får du för laddhastigheter? Hur ser laddkurvan ut? Vore väldigt intressant med en tråd om bilen.

#a • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Jarl Karlsson #8
Varför bytte du efter ett år bort din billiga fortfarande nästan nya Golf 1,0tsi som var enormt snål på soppan och som du var sååå nöjd med mot en så eländigt dålig bil som en ID3??

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.