Nästa artikel
Tesla Model S kommer med ännu längre räckvidd
Nyheter

Tesla Model S kommer med ännu längre räckvidd

Publicerad 17 juni 2020
Uppdaterad version med flera nyheter pressar upp räckviddssiffran.

Tesla släppte tidigare i år en ny version av Model S kallad Long Range Plus där räckvidden enligt den amerikanska EPA-körcykeln ökade till 63 mil. Nu får modellen ytterligare några mils räckvidd i samma körcykel och siffran ökar till 66 mil. Den kommer därmed över gränsen 400 amerikanska miles.

Hur lång räckvidd bilen får enligt den europeiska WLTP-körcykeln är än så länge oklart. I dag har Tesla Model S Long Range en räckvidd på 61 mil enligt WLTP. Modellen finns i skrivande stund inte ute på Teslas svenska hemsida.

Tesla beskriver några av förändringarna som gjorts i ett blogginlägg. Det handlar bland annat om att lära sig av Model 3 – bilen har inte fått större batteripaket utan istället en effektivare drivenhet, aerodynamisk fälgdesign, viktbesparing och uppdaterad bromskraftregenerering som är bättre på att återföra energi till batteriet.

Tesla Model S Long Range (utan ”Plus) kostar i dag 909 990 kronor i Sverige.

Fotnot: Vi söker Tesla för en kommentar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-17 18:11
Carl Trefalt

Miljonbilen kommer några mil till.

#2 • Uppdaterat: 2020-06-18 00:17
V70Silver

919 170 kr kostar bilen.

Tesla tar 10 k för leveransen och denna kostnad kommer man aldrig ifrån så skriv alltid pris inklusive avgifter så blir det rätt.

För övrigt är det ganska irrelevant om bilen går 50, 60 eller 70 mil, den är för dyr för de flesta i vilket fall. Ja många kan säkert köpa bilen men man gör det ändå inte då det är finansiellt vansinne att köpa bil för närmare en miljon.

Det som saknas på marknaden idag är rymliga elbilar som inte kostar skjortan. Hyundai/Kia är närmast men deras bilar är väldigt billiga i känslan, bullriga och inte särskilt rymliga. Tesla 3sr+ blev något för dyr för att vara ett vettigt val dessutom är bilen opraktisk och sedan är det knepigt att ha långt till verkstaden med tanke på den bristande byggkvalitén.

Men folk kan ju tycka olika. Dagens elbilar är för dyra, trånga och opraktiska för att bli riktiga storsäljare i Sverige. Än så länge regerar sladdhybriderna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.