Prisskillnaden mellan de två dyrare versionerna av Tesla Model 3, som kallas Dual Motor och Performance, är i dag 40 000 kronor.
För den som inte vill lägga så mycket pengar finns nu ett inofficiellt sätt att göra det på, men det kommer med vissa risker.
Ett kanadensiskt företag har släppt en uppgradering som ”lurar” motorns elektronik och låser upp ytterligare 50 hästkrafter. Uppgraderingen består av en liten enhet som fysiskt kopplas in i bilen och kostnaden ligger på 1 100 kanadensiska dollar, ungefär 7 500 kronor.
Eftersom den lilla ”dongeln” som kopplas in i bilen har tillgång till bilens elektronik kan den också låsa upp bilens driftingläge som annars är förbehållet Model 3 Performance.
Eftersom detta handlar om en effekthöjning som inte erbjuds av Tesla är den med stor sannolikhet inte godkänd av Transportstyrelsen. Företaget som säljer prylen hävdar att bilen fortfarande kan ta emot Teslas mjukvaruuppdateringar, men nybilsgarantin slutar med stor sannolikhet att gälla och företaget rekommenderar alla köpare att koppla bort enheten inför ett verkstadsbesök.
Förmodligen lär också försäkringsbolagen vägra betala ut ersättning vid en olycka så länge enheten är inkopplad eftersom bilen kan anses vara trimmad.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Chiptrimning i dess rätta bemärkelse alltså, jag hade inte tvekat en sekund om jag haft en Tesla model 3.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.