Nästa artikel
Tesla siktar på ny batteriteknik – ska klara 160 000 mil
Nyheter

Tesla siktar på ny batteriteknik – ska klara 160 000 mil

Publicerad 15 maj 2020 (uppdaterad 15 september 2022)
Tesla utvecklar en ny typ av elbilsbatteri som ska pressa ned priset och förlänga livslängden jämfört med dagens batterier.

En av de viktigaste punkterna på elbilstillverkarnas agendor är att pressa ned priset på batterier. Kan kostnaden för att utveckla och tillverka elbilsbatterier sänkas är tillverkarna en bra bit på väg mot att öka lönsamheten.

Det kan också innebära att en av de viktigaste nackdelarna med elbilarna i dag, det höga inköpspriset, kan lösas.

Tesla planerar att lansera ett nytt batteripaket till Model 3 i Kina senare i år med längre livslängd och lägre tillverkningskostnad än dagens batteri, skriver Reuters.

Teslachefen Elon Musk har utlovad en särskild ”batteridag” någon gång i maj och många hoppas att han ska visa de senaste framstegen när det gäller elbilarnas batteriteknik. 

Ännu större batterifabriker

Enligt Reuters är planen att visa upp ett batteri som ska klara drömgränsen en miljon amerikanska miles, eller 160 000 svenska mil, och Elon Musk vill även pressa ned priserna på elbilarna för att de bättre ska kunna matcha förbränningsbilar.

Det nya batteriet ska ha utvecklats av Tesla tillsammans med kinesiska CATL. Det skulle i så fall vara ett steg mot att bli mer vänligt inställda till kinesiska batterileverantörer istället för japanska Panasonic som hittills varit Teslas partner.

Efter att ha lanserats i kinesiska Tesla Model 3 ska batteriet även dyka upp på andra marknader, förmodligen även Europa. Bland innovationerna finns mindre användning av kobolt och effektivare tillverkning i en ny typ av fabrik som kallas ”Terafactory” och som ska bli ännu större än dagens redan enorma Gigafactory.

Tesla ska även ha fokuserat på batteriets ”andra liv”, det vill säga hur batteriet kan användas när bilen är klar att återvinnas.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-05-15 07:23
ToRy

Batteriets andra liv lär bli betydligt längre än det första (dvs det i bilen)!

#2 • Uppdaterat: 2020-05-15 09:24
PNI

Fixa laddfritt på 160000 mil, så är biffen klar.

#3 • Uppdaterat: 2020-05-15 11:21
jørgenn

toyota har 125.000mil i garanti.

#4 • Uppdaterat: 2020-05-15 16:01
GTS

Batteriet ska tåla 160000 mil, resten av bilen funkar i 160 mil...

#5 • Uppdaterat: 2020-05-15 17:47
Thommys

Där dog förbränningsmotorn helt.

#6 • Uppdaterat: 2020-05-15 19:51
bejje

Inte direkt, kvarstår fortfarande att se hur mycket lägre pris det kan bli på bilarna. Misstänker att det inte är så värst mycket så att många medelinkomsttagare springer och köper Tesla.

#7 • Uppdaterat: 2020-05-17 21:20
EnannanRobban

Bejje, det finns något som heter begagnatmarknad.
De "medelinkomsttagare" som redan idag köper nya bilar i 300´ klassen kommer inom kort även ha råd att köpa en normal elbil för 400´

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.