Tesla är inte främmande för att plötsligt höja eller sänka priserna på sina modeller. Under natten mot onsdagen sänktes plötsligt priset för flera Teslamodeller – men inte alla.
Precis som andra tillverkare påverkas Tesla av coronapandemin och det är anledningen som uppges när priserna nu sänks för både Model 3, Model S och Model X på den amerikanska marknaden.
För svenska köpare blir det dock ingen prissänkning av Tesla Model 3. Här är det bara Model S och Model X som blir prissänkta, med 50 000 kronor.
En annan viktig nyhet är att köpare som slår till på en Model X eller Model S inte längre får fri laddning vid Teslas Supercharger-snabbladdare.
Tesla tvingades stänga ned fabriken i Kalifornien under högljudda protester från Elon Musk. När han inte tilläts öppna fabriken efter nedstängningen stämde han kommunen. Nu är fabriken återigen öppnad men tillverkningen går inte på full fart.
Uppdatering 13.10: Model S -och X-ägare som köpt bilen tidigare har fortfarande fri laddning vid Superchargerladdarna om det ingick vid köpet. Alla Model S- och Model X-lagerbilar som beställs från och med i dag och levereras innan den sista juni får både de nya priserna och fri Supercharging, bekräftar Tesla för Vi Bilägare.
Tesla Model S Long Range: 909 990:–
Tesla Model S Performance: 1 069 990:–
Tesla Model X Long Range: 1 009 990:–
Tesla Model X Performance: 1 169 990:–
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nog både Corona men även att S och även till viss del X som kommit lite till åren säljer mindre nu när 3 och snart Y med finns på marknaden. Då kan inte steget "upp" vara så stort som det varit.
Man får rätt många kWh för 50 000 kr med i och med att Tesla har ett billigt pris på sina egna laddstationer.
Det finns väl ingen biltillverkare som får så mycket uppmärksamhet som Tesla.
De säljer faktiskt färre bilar än Volvo.
Teslas bilar är fortfarande för dyra/opraktiska för att passa majoriteten av bilisterna. Visst har de en unik drivlina och en cool status men Tesla är för dyra för att vara tillverkaren med stort T som gör alla till elbilsägare.
Om de hade kunnat bygga en kombi med 50 mil wltp räckvidd för under 500 000 kr så hade det kunna bli en riktig hit här i Sverige. Idag är model 3 och kommande Y minst 200 000 kr för dyra för att vara ett överkomligt val för gemene man även om man har en hyfsad plånbok. Model y kostar runt 750 k om man vill ha vinterhjul. Model 3 LR + vinterhjul ligger på ca 690 k.
V70Silver: Visst får de mycket uppmärksamhet i förhållande till sin volym, men tror du det är en slump? Eller tror du det kan handla till viss del om ett smart marknadsföringsteam med till viss del? Varför tror du det sker nån ny uppdatering precis lagom när snacket om det förra dalat lite? Varför tror du nån modell visats långt innan produktion medans nån annan visats tätt inpå produktion? Jo för att de har koll......Tesla är inte bäst på allt, men hur de lyckats få så mycket mediaplats utan att spendera en dollar på traditionell reklamyta är ganska genialt faktiskt, det tror jag även de mest inbitna Tesla-motståndarna kan ge dem....
"Om de hade kunnat bygga en kombi med 50 mil wltp räckvidd för under 500 000 kr så hade det kunna bli en riktig hit här i Sverige."
En MG ZS EV SUV kostar 29.990euro i Frankrike och 22.990 euro efter elbilsstöd.
https://mgmotor.eu/fr-FR/configurator
Den kommer med 73kWh batteri och 500km i räckvidd för nästan samma pengar 2021.
"MG ZS EV To Cross 500km Range With Bigger Battery In The Future"
https://www.cardekho.com/india-car-news/mg-zs-ev-to-cross-500km-range-with-bigger-battery-in-the-future-24723.htm
MG ZS EV rymmer 20 banankartonger, vilket är samma som stora SUVen Mercedes EQC.
https://youtu.be/2c58BWEplDc?t=282
Så man får en rymlig elbil och 500km i räckvidd för ca 250.000kr 2021.
2021 blir 800V snabbladdning standard och 15 min laddtid.
Exempel Hyundai 45.
Teknisk data:
Beställningsdatum: Q4 2020
Utgivningsdatum: Q1 2021
Pris: cirka 45 000 €
Effekt:
100 kW / 136 PS
250 kW / 340 PS
Motor: fram- och fyrhjulet
Batterikapacitet: 58-73kWh
Förbrukning: 16-17 kWh / 100 km
Område (min / genomsnitt / WLTP):
58 kWh: 370 km / 400 km / 450 km
73 kWh: 470 km / 500 km / 550 km
Toppfart: 160-170 km / h
Acceleration (0-100 km / h): 7.6-5s
Max. Moment: -
Sittplatser: 5
Trunk: -
Vikt (kg): -
Nyttolast (kg)
L / W / H (mm) 4630/1890/1600 (värden från Kona EV 4180/1800/1570)
Hjulbas (mm) 3000
Däck: R19
Laddningsalternativ:
Standardanslutningar: Typ 2 3-fas 11 kW, upp till CCS 200 kW med 800V
Anslutningar valfritt:
Faser: 1
Laddningstider i timmar vid 58 (73) kWh:
Schuko 2,3kw: 25 (32) h
Vägglåda 3,7kw: 16 (20) h
Vägglåda 4,6 kW: 16 (20) h
Vägglåda 7,2 kW: 16 (20) h
Laddstation 11kW: 6 (7) h
22 kW laddstation: 6 (7) h
Snabbladdare möjligt: Ja
Snabbladdning vid 50 kW (80%): 50 min
Snabbladdning vid 100 kW (80%): 30 min
Snabbladdning vid 200 kW (80%): 15 min
Bokning:
Hyundai 45 väntas vara tillgänglig för beställning vid årsskiftet och kommer att finnas tillgänglig från Q1 2021
Vem trodde att el skulle kunna vara gratis? Självklart har kunderna fått betala för elen genom ett högre pris för bilen.
Uffeeh: Tesla har aldrig marknadsfört det som gratis laddning, stått klart och tydligt att laddningen ingått i bilens pris. Sen har en del andra medier och personer valt att uttrycka sig som att det skulle vart gratis laddning.
Elon Musk har väl full fokus på uppskattningen ikväll i USA. Hoppas Trump är med på raketen.....
Det var ingen stor sänkning, för att vara så dyr bil. Ikväll skjuter Elon Musk upp Astronauter till Rymdstationen, från Cape Kennedy.
Visar återigen på hur grymma dem är. När sänkte Volvo sina priser med 50.000 senast? Eller något bilmärke överhuvudtaget som inte gått omkull? Det här sker av två orsaker. 1. Billigare pris för att locka de som inte slagit till ännu. 2. Nya batterier med annan utveckling är på G. Teslas mål är inte att vara dyrast i världen. Fler som Musk behövs.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.