Nästa artikel
Sverige klarar inte laddmålet för elbilar: ”Väldigt farligt”
Nyheter

Sverige klarar inte laddmålet för elbilar: ”Väldigt farligt”

Publicerad 9 november 2020
Just nu sker en enorm ökning av antalet nya elbilar på vägarna – men antalet laddstolpar ökar inte alls lika snabbt.

Allt fler bilköpare väljer en elbil. Även om det fortfarande säljs betydligt fler bensin- och dieselbilar är trenden tydlig: i oktober stod elbilarna för åtta procent av alla nyregistrerade bilar i Sverige, jämfört med knappt tre procent samma månad förra året.

Om bara tio år kommer hälften av alla bilar som rullar på svenska vägar vara antingen elbilar eller laddhybrider, enligt en ny rapport från Stockholms Handelskammare. Det skulle i så fall innebära att utsläppen från personbilarna blir 57 procent lägre än 2018 års nivåer.

Men nu höjs också röster för att snabba på utbyggnadstakten för nya laddstationer. Även om många kommer kunna ladda sina elbilar hemma gäller det inte alla, och snabbladdare längs vägen är viktiga för alla som ska åka på långresa.

Flera svenska län har i dag fler laddbilar per laddpunkt än EU:s rekommendation. Stockholm skulle till exempel behöva 48 000 nya laddpunkter för att nå EU:s rekommenderade nivå 2030.

– Elbilstrenden är extra stark runt stadsregionerna och det har fått till effekt att vissa regioner, bland annat Stockholm och Uppsala, ligger på dubbelt så många fordon per laddpunkt i jämförelse med EU:s rekommenderade nivå, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Ökar för långsamt

Samma farhågor lyfts fram i en ny rapport från den europeiska branschorganisationen för biltillverkare, ACEA. Den visar att försäljningen av laddbara bilar ökat med 110 procent, men att antalet laddpunkter bara ökat med knappt 60 procent.

Det riskerar att få många bilköpare att tveka inför att gå över till en laddbar bil, särskilt om köerna till snabbladdare på exempelvis semestern och över julledigheten blir långa.

– Det här är potentiellt sett väldigt farligt eftersom vi kan nå en punkt där ökningen för elbilarna avstannar om kunderna inte tycker att det finns tillräckligt många laddpunkter där de reser, eller att de måste köa för länge till en snabbladdare, säger ACEA-chefen Eric-Mark Huitema.

”Mycket oroande”

Kritiken lyftes även upp av riksförbundet M Sverige (tidigare Motormännen) under hösten. Sverige har 11 000 publika laddstolpar men 150 000 laddbara bilar, och ökningstakten för utbyggnaden går för långsamt för att klara EU:s mål på högst tio elbilar per publik laddstolpe.

– Utbyggnadstakten har mattats av kraftigt samtidigt som antalet laddbara bilar ökar ordentligt. Det är en utveckling som är mycket oroande, sa förbundets vd Caroline Drabe.

Läs också: Hårda kritiken: Tusentals laddstolpar för elbilar saknas

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-09 14:08
Patrik Lundström

Tittade lite i staden där jag bor och det största bostadsbolaget som förvaltar drygt 4000 lägenheter i kommunen har inte en enda laddstolpe för dom boende. Endast en stolpe vid deras kontor. Hög tid att börja bygga laddplatser.

#2 • Uppdaterat: 2020-11-09 14:30
N-iklas

Så länge det är det minsta mer tidsödande och krångligt och kräver expert engagemang för att ladda i jämförelse med hur enkelt det är att bara fylla på bensin, så har elbilen ett mycket stort olöst problem.

Man ska INTE lyssna på elbilsentusiasterna, utan på de som säger nej till elbilen, när de som inte vill ha en elbil gärna skaffar en, då är man i mål och problemen lösta, före dessa sticker man bara huvudet i sanden och lever i en entusiastfantasi.

#3 • Uppdaterat: 2020-11-09 14:48
Styggavargen

N-iklas, har du källor på dessa som säger NEJ till elbilen? Vad jag kunnat förstå är återvinningen ett stort problem av batterier, men så har det varit med all återvinning... det är en "svår verksamhet". Helst vill man bara gräva ned sakerna och sedan tror man problemet är löst. Det jag saknat under alla dessa år är någon form av utveckling, för det handlar allt först och främst om "coola" saker istället för att lösa stora miljöproblem. Det är mest en lekstuga. Varför ta fram något som e-tron eller andra eldrivna SUV's? Bilindustrin har haft så lång tid på att ta fram andra lösningar för att göra bilarna mer miljövänliga men ingenting genialiskt har hänt. Biltillverkare har under 10-15 senaste åren lagt allt krut på att ta fram SUV modeller tex, varför? Vi har fortfarande inte minskat miljöbelastningen vid tillverkningen, snarare tvärtom. Nä, jag är grymt besviken på att vi inte kunnat få bilar som tex drar 1/10 så mycket energi än för 30-40 år sedan. Glödlamporna hemma på 60 Watt har vi ersatt med lampor som drar 6 watt, varför har inte motsvarande utveckling skett i bilindustrin?

#4 • Uppdaterat: 2020-11-09 14:57
StefanH STHLM

Såg idag att Svenska Bostäder installerar stolpar på ett nybygge. 3,7 kW. Räcker väl till plugin-hybrider.......
Tur att vi i vår brf installerade 11 kW från Wallbe Nordic, så att jag kan ladda min Kona Electric full på lite drygt 5 tim.
Enda dumma med Konan är att man inte kan prata svenska med navigatorn.....uselt.

#5 • Uppdaterat: 2020-11-09 15:25
gmogmo

@StefanH STHLM,
Jag har haft elbil i snart 3 år, och det går utmärkt att ladda med 1.2 kW... Om man inte pendlar längre än än 7-8 mil per dag så klarar man sig på det. Batterier mår dessutom bättre av att laddas långsamt.
Med 3.7 kW klarar alla utom utomordentligt få vardagspendlingen (52 kWh på 14 timmar! - hur många pendlar mer än 26 mil per dag???).

#6 • Uppdaterat: 2020-11-09 15:39
Uffeeh

Det räcker inte med bara fler laddstolpar. Betalningssystemet måste också rationaliseras och förenklas ordentligt och göras operatörsneutralt. Det är fullständigt orimligt att priset per kWh ska variera så oerhört som det gör idag.

#7 • Uppdaterat: 2020-11-09 15:47
K_Klabbe

Som gmogmo säger så är 3,7 kW mer än nödvändigt för hemmaladdning, där vill man nästan ha så långsamt som möjligt för att skona batterier och elabbonemangets toppeffekt. Det är en helt annan sak med laddning ute på resa, där vill man ha så hög effekt för att slippa vänta. Någonstans däremellan hamnar väl det man oftast menar med "laddstolpar", utanför gallerior och på offentliga parkeringsplatser.

Och håller verkligen med Uffeh ovan. Priset kan ju variera så att det går att konkurrera, bara det står tydligt vad det kostar, men det måste bli lättare att betala utan att behöva registrera sig hos 10 olika laddoperatörer.

#8 • Uppdaterat: 2020-11-09 16:53
Arne Nilsson1

För att travestera Kjell-Olof Feldt: Elbilar är ett jävla skit - nu har vi baxat dem ända hit. Nej elbilar med batterier av dagens modell är inte framtiden utan ett stickspår. Den som inte begriper det ska inte sitta i beslutande position i samhället. Varför överhuvudtaget fundera på att byta drivmedel från nåt bra som flyter ner i tanken på några minuter till nåt som kommer via en koppartråd på några timmar? Tror jag på ett bättre system? Jajamensan. Vet jag vad det blir? Ingen aning. Visste jag det så hade jag redan kommit på det.

#9 • Uppdaterat: 2020-11-09 20:55
Carl Trefalt

Allt kring elbilen, känns som ett stort experiment.

#a • Uppdaterat: 2020-11-09 20:55
EnannanRobban

Nä Niklas, det är inga problem i sig och inte heller krångligt att åka elbil. Det mesta av min laddning sker hemma och jag har 90-100% i ”tanken” varje morgon jag behöver.
Det är inte heller ett problem med återvinning av batterier så fort som det finns tillräckligt med batterier att återvinna, men än så länge får uttjänta elbilsbatterier nytt liv i andra applikationer.
Att betalsystemet på snabbladdare fortsatt är omoget stämmer bra, men inom kort kommer det att finnas en roaminglösning som inte fördyrar speciellt, men fortsatt är prissättningen lite vinglig men det kommer ändras på sikt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.