Nästa artikel
Hårda kritiken: Tusentals laddstolpar för elbilar saknas
Nyheter

Hårda kritiken: Tusentals laddstolpar för elbilar saknas

Publicerad 27 oktober 2020
En ny granskning avslöjar att antalet laddbara bilar ökar betydligt snabbare än antalet laddare.

Många som köper en elbil laddar den hemma. Men för bilköpare som inte har möjlighet till hemmaladdning, och för alla bilägare som åker på längre resor, är ett väl utbyggt nät av publika laddare viktigt.

Regeringen har kört igång en satsning för att bygga snabbladdare på Sveriges så kallade ”vita fläckar” som i dag inte täcks in av laddnätverken. Men det räcker inte, visar statistik från branschorganisationen Power Circle som bilistorganisationen M Sverige granskat.

Det finns 11 000 publika laddstolpar i Sverige och över 150 000 laddbara bilar. Ökningstakten är för låg, enligt M Sverige.

– Utbyggnadstakten har mattats av kraftigt samtidigt som antalet laddbara bilar ökar ordentligt. Det är en utveckling som är mycket oroande, säger organisationens vd Caroline Drabe.

Stockholm och Skåne halkar efter

Den som till exempel inte kan ladda sin laddhybrid tvingas istället köra på bensin eller diesel. För elbilisten är det ännu värre att laddnätverket inte byggs ut i tillräckligt hög takt.

Dessutom är skillnaderna mellan olika län stora. I granskningen har det så kallade CPEV-talet räknats ut. Det mäter antalet laddpunkter per elbil och siffran bör enligt EU:s rekommendation ligga på 0,1 – alltså högst tio elbilar per publik laddstolpe.

I Stockholm mer än 4 000 nya laddstolpar behövas, enligt granskningen. Skåne står för en av de största försämringarna eftersom laddpunkterna inte blivit fler samtidigt som antalet laddbilar ökat snabbt. Även Södermanland och Kronobergs län får bakläxa medan Västra Götaland klarar sig bra.

Läs också: Snabbladda hos Ionity – 200 procent dyrare än hos Tesla

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-10-27 18:44
PREVIA

Om det vore vätgasbilar som tankades så klarades tio bilar på samma tid och körsträcka som en elbil och då vart det ingen kö heller som på fossilmackarna i dag.

#9 • Uppdaterat: 2020-10-27 20:42
Carl Trefalt

Ja, vätgasbilar är bättre.

#a • Uppdaterat: 2020-10-27 20:48
Pi

Utveckla gärna ditt svar lite, Carl Trefalt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.