Ett halvår efter lanseringen i våras meddelar Lotus vad märkets nya högbygge kommer att kosta.
Suvmodellen kommer i tre versioner: Eletre, Eletre S, och den snabbaste varianten Eletre R.
De två första alternativen har samma motorstyrka, 603 hästkrafter, medan R-varianten har 905 hästkrafter. Det ska göra att den fem meter långa bilen kan accelerera från stillastående till 100 km/h på under tre sekunder.
Lotus ägs av Geely, samma företag som även har märkena Volvo och Polestar. Nya Eletre delar därför sannolikt en hel del teknik med koncernsyskonen Volvo EX90 och Polestar 3 – bland annat är samtliga standardutrustade med ljusradartekniken Lidar.
Men Eletre skiljer sig från de andra två på ett antal punkter – bland annat har den 800-voltsteknik, medan Polestar 3 använder 400 volt. Det möjliggör högre effektuttag och snabbare laddning.
Eletre får en batterikapacitet på 112 kWh, vilket ska ge en räckvidd på 60 mil för ”standardvarianterna” och 49 mil för R-versionen.
Lotus har fortfarande inte berättat hur mycket bilen väger, bara att den ska väga "under 2 ton". Polestar 3, som har motsvarande batteristorlek och är 10 centimeter kortare än Eletre, väger omkring 2,6 ton.
Priserna börjar på 1 119 990 kronor för grundversionen – omkring 150 000 kronor mer än lanseringspriset på Polestar 3. Den mer välutrustade S-varianten kostar 1 409 990 kronor, medan toppvarianten Eletre R kostar 1 739 990 kronor.
Bilarna ska tillverkas i en ny fabrik i kinesiska Wuhan. Leveranserna börjar under nästa år, meddelar Lotus.
Kommentarer till artikeln (8)
- 28 oktober 2022 Konstigt att dom väljer en…
- 27 oktober 2022 Verkligen ingen märkes-DNA…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.