Som en av de sista biltillverkarna har Lotus visat upp en suv. 19 år efter Porsche Cayenne och 23 år efter BMW X5 ger sig den brittiska sportbilstillverkaren in på det högbyggda spåret.
Nykomlingen heter Lotus Eletre och är helt eldriven. Målet för Geelykoncernen, som äger Lotus, är att märket ska gå från att mest vara känt i entusiastkretsar till att bli ett engelskt svar på Porsche eller Polestar.
Eletre är ungerska och ska betyda ungefär ”väckas till liv”. Modellen är först ut på märkets nya elbilsplattform och det första många vill veta när det gäller en ny Lotus är förstås vad bilen väger. Det får vi dock inte veta ännu, men eftersom den har ett batteripaket på 100 kWh lär det inte bli någon lättviktare.
Lotus Eletre ska klara 60 mil på en laddning och har 800-voltsteknik för snabb laddning. Den ”klenaste” versionen har 600 hk och ska klara 0–100 km/tim på under tre sekunder. Senare kommer ännu starkare och snabbare versioner.
Interiören är helt fjärran från forna tiders extremt avskalade sportbilsmodeller från Lotus. Här finns bekväma fåtöljer, återvunna material, en kantig ratt och en liggande pekskärm för infotainmentsystemet. Det finns nästan inga fysiska knappar.
Prislappen är inte officiell, men ska hamna på ”under 100 000 pund”, motsvarande 1,2 miljoner kronor.
- Effekt: 600 hk
- Batteri: ”Minst 100 kWh”
- Snabbladdning: 350 kW
- Långsamladdning: 22 kW
- Räckvidd: Ca 60 mil
- 0–100 km/tim: ”Under 3 sek”
- Toppfart: 260 km/tim
- Längd: 5,10 m
- Bredd: 2,14 m
- Höjd: 1,63 m
- Axelavstånd: 3,02 m
- Pekskärm: 15,1 tum
- Tillverkningsland: Kina
Kommentarer till artikeln (4)
- 29 mars 2022 JL Fattar inte heller varför…
- 29 mars 2022 Hur fan kan dom påstå att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.