Det har gått inflation i bilarnas tjänstevikt de senaste åren. Suv-trenden har gjort att bilarna blivit allt tyngre, och när det gäller eldrivna suvar är det inte ovanligt att de väger 2,5 ton.
Vi Bilägare har tidigare skrivit om hur Bentley lobbar för att höja viktgränsen för B-körkort för att framtida elbilsmodeller inte ska ”slå i taket” och kräva körkort för tung lastbil.
Brittiska Lotus har länge haft låg tjänstevikt som främsta säljargument, men när märket nu visat upp en eldriven suv-modell ville Lotus inte avslöja hur tung bilen blir vid premiären.
Större men lättare än Volvo
Nu avslöjar dock Lotuschefen Matt Windle att elbilen Eletre kommer väga ”strax under två ton”. För en högbyggd suv med tungt batteripaket på över 100 kWh och en kaross som är 15 centimeter längre än Volvo XC90 är det ändå relativt lätt – som jämförelse väger laddhybriden Volvo XC90 T8 in på 2,3 ton och BMW iX med det större batteriet på 105 kWh väger nästan 2,6 ton.
– Det sitter inte bara i chassit. Den vävda ullmixen i interiören väger omkring hälften av läderklädsel. Och det finns många hålrum runt om i bilen, bland annat i hjulhusen och motorhuven. Inget är så lätt som ett hål, som Colin Chapman sa, säger Matt Windle i en intervju med Carbuzz, och hänvisar till Lotusgrundaren som var besatt av låg vikt.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.