Volkswagen hakar på trenden med coupésuvar även i elbilsklassen. I början av november blev Volkswagen ID.5 officiell som ska vara en sportigare version av ID.4.
Även koncernsyskonet Audi har börjat sälja en version av elbilen Q4 e-tron med sluttande taklinje, och det finns uppgifter om att Skoda ska göra samma sak med Enyaq.
Nu släpper Volkswagen de svenska priserna på ID.5 som kommer i två olika utföranden och börjar på 549 900 kr. Merpriset jämfört med ID.4 ligger på 35 000–37 000 kr. Den billigaste versionen med 174 hk och bakhjulsdrift kommer inte till Sverige.
Volkswagen ID.5 får förutom annorlunda design även mjukvaruversion 3.0 som bland annat innebär att systemet kan uppdateras trådlöst över nätet.
Den billigaste versionen kallad ID.5 Pro kommer inte till Sverige. *) Merpriset nedan visar skillnaden mellan ID.5 och motsvarande ID.4.
Version | ID.5 Pro Performance | ID.5 GTX |
Effekt | 204 hk | 299 hk |
0–100 | 8,4 sek | 6,3 sek |
Räckvidd | 51,2 mil | 48,8 mil |
Drivning | Bakhjulsdrift | Fyrhjulsdrift |
Släpvikt | 1 000 kg | 1 200 kg |
Batteri | 77 kWh | 77 kWh |
Snabbladdning | 135 kW | 150 kW |
Pris | 549 900 kr | 609 900 kr |
Merpris* | +35 000 kr | +37 000 kr |
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 23 november 2021 Håller med Henrik. ID4 är…
- 23 november 2021 Utan tvekan värd merpriset,…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.