Under våren börjar Volkswagen leverera ”coupéversionen” av elsuven ID 4. Den blev officiell under onsdagen och döps till Volkswagen ID 5.
Nyheten som märks mest är förstås den sluttande taklinjen som förutom annorlunda design ger något lägre luftmotstånd.
Under skalet hämtas allt från ID 4 och de båda modellerna bygger på samma MEB-plattform. Det finns bara ett batteripaket, på 77 kWh, men tre olika drivlinor. Versionen med längst räckvidd klarar 52 mil enligt WLTP-körcykeln.
Billigaste modellen har bakhjulsdrift, 174 hk och 310 Nm. Mellanmodellen är något starkare, 204 hk, men vridmomentet är detsamma. Toppversionen heter Volkswagen ID 5 GTX och är fyrhjulsdriven med en systemeffekt på 299 hk.
Den inbyggda laddaren klarar 11 kW och snabbladdningseffekten ligger numera på 135 kW. Dessutom är ”tvåvägsladdning” numera tillval – bilen kan alltså ladda andra prylar, som Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 också kan.
Priserna för Volkswagen ID 5 är inte klara. Försäljningsstart blir kring årsskiftet.
En intressant detalj är att bagageutrymmet i ID 5 officiellt är några liter större än i ID 4. Men litersiffran säger som vanligt inget om hur lättlastad bilen är.
Volkswagen har stött på problem med mjukvaran under utrullningen av elbilarna ID 3 och ID 4. Den nya ID 5-modellen har version 3.0 av mjukvaran som bland annat innehåller head up-display som kan visa navigationspilar i vindrutan.
Version | ID 5 Pro | ID 5 Pro Performance | ID 5 GTX |
Effekt | 174 hk | 204 hk | 299 hk |
0–100 | 10,4 sek | 8,4 sek | 6,3 sek |
Räckvidd | 52 mil | 52 mil | 48 mil |
Drivning | Bakhjulsdrift | Bakhjulsdrift | Fyrhjulsdrift |
Släpvikt | 1 000 kg | 1 000 kg | 1 200 kg |
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (33)
- 5 november 2021 För mig som då gillar att…
- 5 november 2021 Har åkt en hel del uppe i…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.