Precis som hos storasyskonen e-tron och e-tron Sportback kommer Audi Q4 e-tron att finnas i en suv-variant med rakare bakstam och en lite mer designinriktad coupéform med sluttande baklinje. Och det var den sistnämnda som Audi visade upp under ett direktsänt webbevent från Ingolstadt. Suv-varianten fick vi stifta bekantskap med vid förra årets Genèvesalong och nu är det bestämt att båda bilarna kommer att lanseras under 2021: först suven lagom till sommaren och efter det Sportbacken. Q4 e-tron är en del i Audis offensiv att år 2025 kunna erbjuda 30 elektrifierade bilar, varav 20 av dem helt elektriska och de andra 10 laddhybrider.
Audi Q4 e-tron Sportback har mycket gemensamt med Q4 e-tron. Bland annat byggs de båda på plattformen MEB, vilket är ryggraden i Volkswagengruppens storsatsning på en dedikerad elbilsplattform över hela koncernen. MEB sitter ju som bekant i såväl Volkswagen ID.3 som i Skoda Enyaq och Seat el-Born.
Rymligare än sin klass
Sportbacken är med sina 4,6 meter i längd 1 centimeter längre än suvvarianten. Tack vare hjulbasen på 2,77 meter säger Audi att bilen utrymmesmässigt placerar sig ett steg ovanför sin egentliga utrymmesklass. Avsaknaden av kardantunnel betyder mer benutrymme för baksätespassagerarna och bagageutrymmet ska vara jämförbart med Audi Q5, vilket är 520 liter i versionen med förbränningsmotor.
Någon insida får vi inte se, eftersom bilen vi tittar på under livesändningen är en ”showcar” utan inredning. Men Audis representanter säger att interiören är exakt densamma som i vanliga Q4 e-tron. Däremot finns inga bilder på baksäte och bagageutrymme, där bilarna skiljer sig åt i form.
Istället för en grill med luftintag sitter i fronten en åttakantig, yta med vågformade paneler.
– Vi behöver en single frame för en Audi, det är vårt signum, säger Amar Vaya designer ansvarig för det yttre formspråket på Q4 e-tron Sportback.
Inga kamerabackspeglar
Till skillnad från storebror e-tron finns inte möjlighet till kamerabackspeglar på sidorna.
– Den här plattformen tillät inte det men i det här fallet kännes det okej att ha traditionella speglar, säger Amar Vaya.
I profil ser man tydliga horisontella linjer som löper från bilens fram- och baklyktor till mitten av dörrarna.
– Vi ville knyta ihop allting via en nyckellinje, förklarar Amar Vaya. Han säger att 90 procent av konceptbilens utseende kommer att hänga med in i produktion. Sidolinjerna kommer definitivt vara kvar.
Batteriet på 82 kilowattimmar är ett fyrkantigt block placerat under baksätet och bagageutrymmet. Elen fylls på via laddluckan som sitter på klassiskt tanklocksställe ovanför bakhjulen på passagerarsidan.
Fyrhjulsdriven och bakhjulsdriven variant
Bilen kan inledningsvis fås i fyrhjulsdrivet utförande, sedan följer eller tvåhjulsdrivet, då med motor på bakre axeln. Varianten som inte driver på alla hjul sägs ha en räckvidd på 50 mil, enligt mätmetoden WLTP. Quattro-versionen med två elmotorer klarar 44 mil och merparten av körningen sker i bakhjulsdriven form. Den bakre motorn är på 150 kW och kombinerad effekt från båda motorerna är 225 kW. Toppfarten är satt till 180 kilometer i timmen. Bilen kan ta emot snabbladdning med en kapacitet på upp till 125 kW och som räkneexempel säger biltillverkaren att det går att ladda upp till 80 procent på en halvtimme.
När det gäller dragvikt säger Audi att de siktar på 2200 kilo, men att homologeringen måste bli klar först.
Diskutera: Vad tycker du om Audi Q4 e-tron Sportback?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.