Volkswagen ID.4 GTX är tänkt att vara den sportiga versionen av den eldrivna familjesuven. Men jämfört med andra eldrivna prestandabilar är den inte särskilt snabb.
På onsdagseftermiddagen presenterade Volkswagen ID.4 GTX – det senaste tillskottet ID-familjen. Med tvåtonslack, sportigare stötfångare och 21-tumshjul ska den nya modellen ge ett mer sportigt intryck.
Suffixet GTX kommer att motsvara GTI för alla märkets eldrivna modeller från och med nu, och i ID.4 innebär det bortsett från ett sportigare utseende och uppdaterad inredning även fyrhjulsdrift, tack vare en extra motor på framaxeln.
Det innebär också att effekten ökar från 201 hästkrafter i vanliga ID.4 till 295 i GTX. Det ska räcka till en 0–100-tid på 6,2 sekunder och en toppfart som är begränsad till 180 km/h.
Suffixet GTX kommer att motsvara GTI för alla märkets eldrivna modeller från och med nu, och i ID.4 innebär det bortsett från ett sportigare utseende och uppdaterad inredning även fyrhjulsdrift, tack vare en extra motor på framaxeln.
Det innebär också att effekten ökar från 201 hästkrafter i vanliga ID.4 till 295 i GTX. Det ska räcka till en 0–100-tid på 6,2 sekunder och en toppfart som är begränsad till 180 km/h.
Prestandamässigt ligger den alltså en bra bit under även den medelsnabba versionen av Tesla Model Y. En sådan i Long Range-utförande är en sekund snabbare till 100 km/h, och har en toppfart på 217 km/h.
Även när det gäller räckvidd är ID.4 GTX i underläge. Batteriet med 77 kWh ska räcka till 48 mil i WLTP-cykeln, medan konkurrenten från Tesla klarar mer än 50. Likt andra ID.4-modeller klarar nya VW snabbladdning med upp till 125 kW, vilket ger 30 mils räckvidd på en halvtimme.
Ett område där VW slår Tesla, däremot, är priset. Den svenska prislappen hamnar på 565 900 kr före tillval och elbilspremien på 70 000 kr. Det är 76 000 kr billigare än koncernsyskonet Audi Q4 50 e-tron Quattro med i princip samma drivlina, och drygt 150 000 kr billigare än Tesla Model Y Long Range (som dock är betydligt kvickare).
Även när det gäller räckvidd är ID.4 GTX i underläge. Batteriet med 77 kWh ska räcka till 48 mil i WLTP-cykeln, medan konkurrenten från Tesla klarar mer än 50. Likt andra ID.4-modeller klarar nya VW snabbladdning med upp till 125 kW, vilket ger 30 mils räckvidd på en halvtimme.
Ett område där VW slår Tesla, däremot, är priset. Den svenska prislappen hamnar på 565 900 kr före tillval och elbilspremien på 70 000 kr. Det är 76 000 kr billigare än koncernsyskonet Audi Q4 50 e-tron Quattro med i princip samma drivlina, och drygt 150 000 kr billigare än Tesla Model Y Long Range (som dock är betydligt kvickare).
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.