Förändringarna innebär bland annat att xenonlamporna i strålkastarna ersätts av LED, pekskärmarna i förarmiljön blir större och att förarassistanssystemen nu även har Traffic Jam Assist, Emergency Assist och Trailer Assist.
Drivlinorna har också fått en översyn, bland annat har e-Golf numera en uppmätt räckvidd på 30 mil istället för 19 enligt NEDC-körcykeln. Bland bensinarna hittar vi nyheten 1,5 TSI Evo. Det är en fyrcylindrig turbo med aktiv cylinderavstängning. Den har inte fått något pris än, men en annan motor som är ny i Sverige är en enliters TSI på 110 hästar. Den ersätter tidigare 1,2 litersmotorn.
Priserna startar på 199.900 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswgane Golf?
Golf R, Golf Sportscombi R och e-Golf kommer att släppas för beställning inom kort, liksom nya motorn 1,5 TSI Evo och det populära designpaketet R-Line. Gasdrivna Golf TGI kommer att erbjudas längre fram.
GOLF (tillägg för Sportscombi: 7 500 kr)
Bensin:
1,0 TSI 110 hk: 199 900 kr (DSG: 215 400 kr)
1,4 TSI 125 hk DSG: 235 000 kr
E85
1,5 125 hk: 219 500 kr (Sportscombi-versionen släpps inom kort)
Diesel
1,6 115 hk: 223 900 kr (DSG: 239 400 kr)
GOLF GT (tillägg för Sportscombi GT: 7 500 kr)
Bensin
1,4 TSI 150 hk: 236 900 kr (DSG: 252 400 kr)
Diesel
2,0 TDI 150 hk: 255 900 kr (DSG: 271 400 kr)
2,0 TDI 150 hk, 4MOTION: 262 800 kr
GOLF GTD
184 hk: 296 400 kr (DSG: 311 900 kr)
GOLF GTE
204 hk DSG: 379 900 kr
GOLF GTI
245 hk: 308 900 kr (DSG: 324 500 kr)
GOLF ALLTRACK
1,8 TSI 180 hk: 277 900 kr
2,0 TDI 184 hk: 299 900 kr
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Succèn fortsätter.
Ingen gasversion?
Kommer senare
Sannolikt den etanolmotor som varit i bruk några år. Lär vara optimerad för E85.
Om jag minns rätt så ingick Golf etanolversion i en jämförelsetest för halvtannat år sedan. VIB körde emellertid bilen på bensin under testperioden. Som skäl angav man några krystade skäl om " en rättvis bedömning gentemot övriga fordon som ingick i testen". Rätta mig om jag minns fel!
När ska VW tro på sitt varumärke och lämna en rimlig garantitid på sina nybilar (mer än 2 år) och ta ett större ansvar för sina konstruktionsfel? Det hade varit den bästa nyheten som dessutom fått före detta kunder och nya kunder att köpa.
Nu vet jag varför jag köpte Skoda, får man bara en Golf för 200k... när en Octavia kostar nästan samma pengar... ja då blir valet inte så svårt.
Det är inte den gamla 1,6 l E85-motorn utan numera är det en turbo-snurra såvitt jag vet. Det står 1,5 l ovan och i så fall är det rimligen den allra senaste motorn men personligen skulle jag misstänka att det står fel och är 1,4 l-motorn som är deras E85-alternativ.
Längre garantitid håller jag absolut med om att VW borde klara - typ 5 år (eller gärna mera) som flera konkurrenter har.
F ö är det nog få bilar som säljs för listpriset så vad man verkligen får betala är nog nåt helt annat.
Från 200,000 kr, och då med en trecylindrig enlitersmotor. Nej tack !
Vargen, vad är en Octavia bättre på än en Golf, om det nu är samma pengar?
Min erfarenhet, felaktig måhända, är att det ofta är lite lättare att pruta hos VW-handlaren än hos Skoda-handlaren. Men det är helt ovetenskapligt...:) Jämför man motsvarande bilstorlek inkl likvärdig utrustning så vill jag nog påstå att det idag inte skiljer speciellt mycket i pris mellan en Skoda och motsvarande VW.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.