Flera länder diskuterar olika typer av förbud mot att sälja nya bilar med vanliga bensin- och dieselmotorer.
I en ny studie slår forskare vid Chalmers fast att förbud mot försäljning av förbränningsbilar skulle leda till ”kraftigt minskade koldioxidutsläpp” om de ersätts med elbilar, även med hänsyn till att elbilarna ger upphov till utsläpp under tillverkningen.
Det är framför allt batteripaketet som är kostsam ur klimatsynpunkt för elbilarna, men även med den typen av utsläpp inräknade är det alltså bättre att ersätta förbränningsbilar med elbilar enligt forskarna.
Effekten dröjer
Studien visar dock att det dröjer många år innan klimatnyttan börjar märkas. Om Sverige förbjuder försäljning av nya förbränningsbilar utan laddsladd 2030 märks utsläppsminskningen av först 2045. Införs förbudet senare dröjer resultatet ytterligare.
– Livslängden hos alla de bilar som finns på vägarna i dag och de som säljs fram tills regleringen införs gör att det dröjer innan den totala effekten syns, säger Johannes Morfeldt, forskare inom fysisk resursteori på Chalmers.
Hur stor klimatvinsten blir beror dessutom på hur batterierna tillverkas. Fram till 2045 tror forskarna att utsläppen som uppstår vid tillverkning av elbilsbatterier kan minskas med två tredjedelar per kilowattimme.
Läs också: Volvos studie avslöjar: Då kör elbilen om bensinbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.