Det finns flera studier som visar att elbilar ger upphov till högre utsläpp under själva tillverkningen än en bil med förbränningsmotor. Å andra sidan kör elbilen ganska snabbt in de högre utsläppen. På sikt är elbilen därmed bättre för klimatet.
Nu har även Volvo Cars gjort en egen studie om utsläppen i elbilen XC40 P8 AWD Recharge jämfört med motsvarande XC40-modell med bensinmotor.
Skillnaden under tillverkningen är tydlig: en XC40 med bensinmotor släpper ut 40 procent mindre koldioxid än elbilen. Men elbilen kör om efter 4 700 mil med vindkraftsel och under bilens totala livscykel blir koldioxidutsläppen hälften så höga för elbilen.
Läs också: Elbil renare än många tror: ”Svårt få myten att försvinna”
Det är stora skillnader i utsläpp för elbilen beroende på hur ”ren” strömmen är. Med EU:s genomsnittliga elmix kör elbilen ikapp efter 8 400 mil och med den globala elmixen går elbilen ”break even” efter 14 600 mil.
Men inte ens med den smutsigaste elmixen släpper elbilen ut mer under sin livscykel, och med en ren elmix är skillnaden stor.
– Genom att reda ut myter och halvsanningar och publicera riktiga fakta på ett transparent sätt ökar vi både förtroendet och acceptansen för elbilar, säger Thomas Bauch, chef för Volvo Cars i Tyskland.
Siffrorna i rapporten tar hänsyn för utsläpp från leverantörer, tillverkning, logistik, körning och återvinning av bilen. Den totala livslängden beräknas till 20 000 mil. Siffrorna går inte att jämföra med liknande studier eftersom de kan vara gjorda med olika förutsättningar.
Studien tar enbart hänsyn till koldioxidutsläpp som påverkar klimatet. Den tar inte hänsyn till andra utsläpp som exempelvis kväveoxid eller partiklar från förbränningsbilar som är skadliga för hälsan och påverkar närmiljön.
Läs också: Elbil alltid renare än bensinbil – även med smutsig el
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.