Det brukar uppstå livliga diskussioner när bränder i elbilar och laddhybrider diskuteras. Även om norska forskare slagit fast att brandrisken är högre i bilar med förbränningsmotorer än i elbilar frigörs gaser som är mycket giftiga när alla typer av bilar brinner.
Framför allt är det gasen vätefluorid som diskuterats i samband med elbilsbränder, eftersom den kan innebära allvarliga risker för räddningstjänsten.
Nu har svenska forskare vid institutet Rise tänt eld på elbilar för att kunna mäta utsläppen som uppstår, skriver Ny Teknik. Resultatet visar att utsläppen av giftiga gaser inte är lika stort som i tidigare studier.
– Nu har vi gjort två fullskaliga test av elbilar, och sedan tidigare har två liknande tester gjorts i Frankrike. Alla ligger lågt när det gäller utsläpp av vätefluorid. Det speglar inte vad som tidigare har uppmätts på cellnivå, säger Ola Willstrand, projektledare på Rise, till tidningen.
Läs också: Avslöjat: BMW-laddhybrid har brunnit i Sverige
För litet underlag
Utsläppen av vätefluorid är betydligt högre vid en elbilsbrand än när en dieselbil brinner. Alla bilar avger dock olika gaser vid antändning.
Det nya testet visar också att utsläppen av vätefluorid är lägre per kilowattimme än i tidigare tester, men Ola Willstrand poängterar att totalt fyra testade bilar är ett för litet underlag för att dra helt säkra slutsatser.
– Man vet att gasen är farlig och gör ett "worst case"-antagande. Det är sunt ur säkerhetssynpunkt att inta en ganska försiktig hållning. Men frågan är alltså om man verkligen behöver vara så försiktig, säger han.
De senaste månaderna har bland andra Ford och BMW haft problem med brinnande laddhybrider. I BMW:s fall började en laddhybrid brinna hos en återförsäljare i Stockholm, och tre olika brandkårsenheter rapporterade kraftig rökutveckling.
Läs också: Nya siffror: Högre brandrisk i bensinbilar än elbilar
Så höga blev utsläppen av vätefluorid i senaste testet
Bil | Faktiska utsläpp | Utsläpp per kWh |
Elbil (40 kWh) | 859 | 21 |
Elbil (24 kWh) | 573 | 24 |
Dieselbil (44 liter i tanken) | 11 | – |
Siffrorna anger gram. Källa: Rise/Ny Teknik
Bränder i elbilar och laddhybrider är extremt ovanligt, och betydligt mindre sannolikt än brand i en vanlig bensin- eller dieselbil. Men den som inte laddar bilen korrekt löper högre risk att råka ut för bilbrand.
Det gäller till exempel att inte använda någon form av timer eller förlängningssladd, och det kan även vara en bra idé att låta en elektriker gå igenom elsystemet innan bilen börjar laddas.
En så kallad laddbox är en bra investering för att säkra laddningen. En elbil eller laddhybrid ska inte laddas i ett vanligt eluttag under längre tid.
Även Ford har stoppat leveranserna av laddhybriden Kuga, och där har totalt fyra fall av bilbrand rapporterats globalt.
BMW har tidigare haft problem med det så kallade EGR-systemet i dieselbilar, som i flera fall slutat i bilbränder.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Milkylainen: Om man förväntar sig 800 gånger mer så är 80 gånger mer mindre än förväntat.
Och det är inte 80 gånger giftigare brandrök, det är 80 gånger mer vätefluorid, om vätefluoriden är den enda giftiga gasen som bildas så stämmer det du sa, men så är det ju inte, det bildas myriader med olika slags giftiga gaser. Detta säger ungefär ingenting om hur det ser ut totalt sett.
Se upp med farliga svällande skräp batterier kan bli en dyr erfarenhet
Vi bilägare borde ta mer ansvar för vilka vandringssägner man marknadsför.
Den där norska forskningen man hänvisar till är inte värd papperet den är skriven på och är ren forskarfusk, och att hela tiden påstå att "Bränder i elbilar och laddhybrider är extremt ovanligt, och betydligt mindre sannolikt än brand i en vanlig bensin- eller dieselbil" - utan att upplysa om att det är baserat på den omständigheten att det finns en promille el och laddhybrider i förhållande till antalet förbrännings bilar och att det är därför antalet bränder också är otroligt mycket mindre.
Det är oansvarigt att prägla ut dessa illa underbyggda påståenden utan verklig seriös forskning bakom..
Ja, forskningen har säkert missat faktorn att det finns färre elbilar, säkert. Kors...
N-iklas: Och en del borde läsa artiklar som man hänvisar till innan man gnäller att dom är dåligt skrivna...
I Norge finns det (enligt den artikeln, och så länge ingen kommer upp med bättre siffror så litar jag på den) 250 tusen elbilar och 2,5 miljoner förbränningsbilar, det är alltså 10% elbilar. Inte 1 promille. Och antalet bränder i elbilar var 60 jämfört med 2651 i förbränningsbilar, alltså drygt 2%. Det du kunde ha gnällt på är att den jämför hela beståndet av bilar och elbilarna är i genomsnitt nyare. Men jag antar att det inte var aktuellt, för då hade du varit tvungen att läsa den artikeln först.
När en elbil brinner, är det med mycket giftiga gaser!
Så vadå, 80 gånger giftigare brandrök än en vanlig bil är..? "mindre än förväntat"?
Som att det skulle vara bra eller?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.