Forskare på Chalmers i Göteborg har tagit fram ett nytt sätt att återvinna metaller från elbilsbatterier utan skadliga kemikalier.
Tekniken innebär att 100 procent av den aluminium som används i batteriet, och 98 procent av det litium som används, kan återvinnas. Enligt forskarna ska också förlusterna av nickel, kobolt och mangan minskas.
Det blir möjligt med hjälp av oxalsyra, som finns i bland annat rabarber och spenat, i stället för olika skadliga kemikalier.
– Hittills har ingen lyckats hitta exakt rätt förutsättningar för att separera så här mycket litium med oxalsyra och dessutom få bort allt aluminium samtidigt. Eftersom alla batterier innehåller aluminium behöver vi kunna ta bort det utan att förlora de andra metallerna, säger Léa Rouquette, doktorand vid institutionen för kemi och kemiteknik på Chalmers.
Om tekniken ska användas av någon bil- eller batteritillverkare återstår att se.
– Då metoden kan användas även i stor skala hoppas vi att den ska komma till nytta i industrin de kommande åren, säger Martina Petranikova, docent vid institutionen för kemi och kemiteknik på Chalmers.
För att testa tekniken har forskarna fått använda uttjänta elbilsbatterier från Volvo Cars. De har enligt Dagens Nyheter suttit i pionjärelbilen C30 Electric som började levereras 2010, men den användes i testflottor och olika experiment redan från början. I nuläget finns bara 37 registrerade exemplar kvar av C30 Recharge, enligt sajten Car.info.
- 1. Innehållet i en förbrukad battericell mals ned till ett pulver.
- 2. Pulvret blandas med oxalsyra i en generator och värms upp.
- 3. Aluminium och litium intar flytande form och särskiljs ur pulvret efter en dryg timme.
- 4. De övriga metallerna förblir i fast form.
Källa: Chalmers & DN
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 17 oktober 2023 Chalmers har ju utvecklat en…
- 17 oktober 2023 Varför återvinns inte…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.