Forskare vid den tekniska högskolan i Göteborg har lyckats tillverka ett strukturellt batteri som är tio gånger bättre än tidigare. Detta kan skynda på utvecklingen att bygga in elbilsbatterier i bilens kaross.
Ett av problemen som dagens elbilar dras med är vikten. Deras batteripaket är en tung klump som måste släpas med av bilen, vilket påverkar elförbrukningen och räckvidden.
Forskare vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg undersöker om ett så kallat strukturellt batteri kan användas i stället. Det byggs in i bilens kaross och och skulle kunna reducera vikten på fordonet. Forskarna kallar det för viktlös energilagring eftersom batteriets massa ”försvinner” när det blir en del av den bärande konstruktionen.
Läs också: "Forskarnas dröm: Batteriet byggs in i elbilens kaross"
Nu har Chalmersforskarna tillsammans med Kungliga Tekniska Högskolan, KTH i Stockholm, nått ett genombrott där de fått fram ett strukturellt batteri med 10 gånger högre prestanda än andra strukturella batterier som hittils tagits fram.
Forskare vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg undersöker om ett så kallat strukturellt batteri kan användas i stället. Det byggs in i bilens kaross och och skulle kunna reducera vikten på fordonet. Forskarna kallar det för viktlös energilagring eftersom batteriets massa ”försvinner” när det blir en del av den bärande konstruktionen.
Läs också: "Forskarnas dröm: Batteriet byggs in i elbilens kaross"
Nu har Chalmersforskarna tillsammans med Kungliga Tekniska Högskolan, KTH i Stockholm, nått ett genombrott där de fått fram ett strukturellt batteri med 10 gånger högre prestanda än andra strukturella batterier som hittils tagits fram.
Batteriet har en energitäthet på 24 Wh/kg, vilket innebär ungefär 20 procents kapacitet jämfört med jämförbara litiumjonbatterier på marknaden idag. Men trots att kapaciteten är lägre än i vanliga batterier ligger fördelen i att de strukturella batterierna kan reducera vikten så pass mycket att det inte längre krävs lika mycket energi för att framdriva elbilen.
– Tidigare försök att göra strukturella batterier har resulterat i celler med endera goda mekaniska eller goda elektriska egenskaper. Här lyckas vi, genom att utnyttja kolfibrer, demonstrera ett strukturellt batteri med konkurrenskraftig energilagringsförmåga och styvhet, säger Leif Asp, professor vid Chalmers och ledare för projektet.
– Tidigare försök att göra strukturella batterier har resulterat i celler med endera goda mekaniska eller goda elektriska egenskaper. Här lyckas vi, genom att utnyttja kolfibrer, demonstrera ett strukturellt batteri med konkurrenskraftig energilagringsförmåga och styvhet, säger Leif Asp, professor vid Chalmers och ledare för projektet.
"Bara fantasin som sätter gränserna."
Nu inleds ett nytt arbete, finansierat av Rymdstyrelsen, där man ytterligare ska öka det strukturella batteriets prestanda. Där hoppas man kunna nå en energitäthet på 75 Wh/kg. Det nya projektet förväntas vara klart inom två år.
Leif Asp tror att det inom några år kan vara möjligt att med de nya batterierna bygga datorer, smarta telefoner eller elcyklar som väger hälften så mycket som idag. På längre sikt kan även elbilar hämta sin energi ur strukturella batterier.
– Det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna. Vi har fått väldigt mycket uppmärksamhet från många olika typer av företag i samband med att vi publicerar våra vetenskapliga artiklar inom området. Så det märks att det finns ett stort intresse för lättviktsmaterial med multifunktionella egenskaper, säger han.
Leif Asp tror att det inom några år kan vara möjligt att med de nya batterierna bygga datorer, smarta telefoner eller elcyklar som väger hälften så mycket som idag. På längre sikt kan även elbilar hämta sin energi ur strukturella batterier.
– Det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna. Vi har fått väldigt mycket uppmärksamhet från många olika typer av företag i samband med att vi publicerar våra vetenskapliga artiklar inom området. Så det märks att det finns ett stort intresse för lättviktsmaterial med multifunktionella egenskaper, säger han.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.