Nästa artikel
Stor efterfrågan på utgående Volvomodell
Nyheter

Stor efterfrågan på utgående Volvomodell

Publicerad 3 maj 2016 (uppdaterad 12 maj 2016)
Ända in i kaklet för utgående Volvo V70 som toppar aprils nyregistreringar.
Många ville lägga vantarna på de sista exemplaren av V70, visar Bil Swedens nyregistreringssiffror för april månad.
Förra månaden rullade den sista V70:n av tillverkningslinan i Torslanda. Men suget efter den storsäljande kombin har varit fortsatt starkt. I april månad registrerades 2 824 nya V70 vilket gör placerar modellen i topp i Bil Swedens statistik.

– Glädjande att Volvo V70 och XC70 ända in på sluttampen är våra storsäljare, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.

Bilmarknaden i sig visar också positiva siffror. Under april 2016 registrerades 33580 nya personbilar. Det är en ökning med tio procent jämfört med samma period förra året och gör april till den 28:e månaden i rad med plussiffror.  
 
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
Bilmärkenas 10 i topp i april

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)



1. Volvo, 6779 st, 20,2 %

2. VW, 4638 st, 13,8 %

3. Audi, 2099 st, 6,3 %

4. BMW, 2077 st, 6,2 %

5. Kia, 2033 st, 6,1 %

6. Toyota, 1677 st, 5,0 %

7. Skoda, 1561 st, 4,7 %

8. Mercedes, 1531 st, 4,6 %

9. Renault, 1318 st, 3,9 %

10. Fiat, 1184 st, 3,5 %



Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Bilmodellernas 10 i topp i april

(Placering, modell, antal registreringar)



1. Volvo V70, 2824 st.

2. VW Golf, 1717 st.

3. Volvo S/V60, 1499 st.

4. VW Passat, 1249 st.

5. Volvo V40, 1097 st.

6. Volvo XC60, 1017 st.

7. Fiat Ducato, 810 st.

8. Kia Cee'd, 692 st.

9. Toyota Auris, 604 st.

10. Skoda Octavia, 577 st.

Supermiljöbilarnas 10 i topp i april

(Placering, modell, typ, antal registreringar)



1. VW Passat GTE, laddhybrid, 297 st.

2. Nissan Leaf, elbil, 138 st.

3. Volvo V60, laddhybrid, 131 st.

4. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 129 st.

5. Volvo XC90, laddhybrid, 95 st.

6. BMW I3, laddhybrid, 63 st.

7. Renault Zoe, elbil, 60 st.

8. BMW 330e, laddhybrid, 56 st.

9. Tesla Model S, elbil, 52 st.

10. VW Golf GTE, laddhybrid, 47 st.

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-05-03 12:57
Styggavargen

V70 var sista vettiga Volvon som byggs antagligen. Den hade allt, lastförmåga och rimliga driftskostnader tack vare hög kvalitet. Den var också mycket säker och uppskattad på alla sätt. Har aldrig själv haft Volvo men V70 har ändå varit en bil jag alltid kunnat tänka mig köpa.

#2 • Uppdaterat: 2016-05-03 13:43
N-iklas

Att en modell som läggs ner säljer bäst är väl knappast smickrande för beslutet att lägga ner den och inget överbetyg för de nya ersättarna...

Men den reaktionen lyser normalt med sin frånvaro...

#3 • Uppdaterat: 2016-05-03 14:05
hultarn

Som sagt, det var förmodligen sista chansen att köpa en "herrgårdsvagn" från Volvo. Bilar med fyrkantigt lastutrymme ska tydligen inte behövas längre.
Jag ser hur poppis V50 och V70 är bland barnfamiljerna, vad ska de sedan köpa? V40 och V60 är knappast värdiga efterträdare, och V90 är i en annan prisklass.

#4 • Uppdaterat: 2016-05-03 14:14
EnannanRobban

Nu har jag inga barn som skall med i bilen längre, men jag skulle hellre valt någon form av MPV som familjefraktare än V70.
Missförstå mig rätt, V70 är en trevlig laståsna och är skön att köra, men den lastar mycket sämre än en MPV...
Sedan tror jag att det är en klagosång som kommer att gå över, väldigt många som idag kör och på något sätt valt V70 har inte gjort det för att de behöver lasta en kubisk kubik varje vecka utan för att en V70 fått plats i deras tjänstebilsavtal. Många som klagar har inte ens sett bilen...
93 av 100 kommer att "klara sig" med bagaget i en V90!
Dessutom så är V90 inte så mycket dyrare än V70, med 319' som utropspris

#5 • Uppdaterat: 2016-05-03 14:30
LC4ever

Har aldrig sett tjusningen med V70, de få jag haft har jag inte gillat.
Kvallitet...nja, statistiskt sett så är de ju sämre än ex en Mondeo.
Många företag har standardiserat på denna och fyller nu sina "lager".
För en barnfamilj finns det i dag många andra bilar som ger precis lika mycket utrymme och konfort, så som Kia och Skoda.
För har ni tänkt på det, måste vara fruktansvärd väghållning på en V70 då man inte kan svänga samtidigt som man har lite hastighet, rädda för att den välter? :)

#6 • Uppdaterat: 2016-05-03 14:54
benny karlsson

Har aldrig känt något sug efter en V70 så jag saknar den inte. Det finns ju att stort antal andra laståsnor att välja bland.

#7 • Uppdaterat: 2016-05-03 22:10
Sammen

Åker ganska mycket taxi och har lite svårt att förstå vad i inredningen som skulle se hängigt ut? Har heller aldrig hört något direkt rassel utan de brukar vara tysta och hålla ihop bra även när de har uppåt 30.000 mil på mätaren. Dock är ju Merca E-klass bättre och den bästa taxin, inget att säga om det. Däremot de gånger det står en VW eller Prius och väntar blir jag inte lika glad...

Åker nästan bara Taxi Stockholm, och där verkar Merca och Volvo ta över mer och mer men tror de har maxgräns på typ 3 år så riktiga slitvargar till långmilare stöter jag inte på där.

#8 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Är V70 verkligen så bra, eller är det ett tecken på hemmablindhet som gör att den säljer så bra här i Sverige?

#9 • Uppdaterat: 2016-05-03 23:34
Vidstige

c k, återstår att se vad gäller Prius. Kan bli revansch då ju nya generationen precis har kommit, är bland annat ännu snålare. Driftsäkerheten är ju också nåt Taxi vill ha och den är svårslagen. Men möjligen behövs en ny Prius + också, dvs den större varianten av Prius. Det är ju den som blivit vanligast bland taxi på senare år.

Jag undrar förresten vad det är för Lexus som är struttig, vet du vilken modell det var?

#a • Uppdaterat: 2016-05-03 23:49
Sammen

Då stämde min iakttagelse. Skulle säga att av mina 20 senaste taxiresor har 1 varit VW (Touran). Resten har varit Volvo och Merca. Men jag kan ju haft tur också.. Prius har sina klara fördelar i driftsäkerheten men faller på många andra punkter. Åkte Prius Stockholm-Skavsta förra sommaren. Motorväg är inte rätt miljö för den bilen. Vad jag hört ska den "ultimata" taxin vara en E-klass med Volvos stolar och Prius driftsäkerhet.

Åter till artikeln, Fiat Ducato på 7:e plats sticker lite i ögonen. 810 sålda i April... Är det något stort företagsköp som slår igenom i statistiken?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.