Chefen för den stora bilkoncernen Stellantis, Carlos Tavares, är ingen elbilsentusiast. När han var chef för PSA-koncernen sa han att elbilar bara köptes av ”miljömissbrukare”, och han har också varnat för att elbilarna kan ge lägre vinstmarginal.
I somras kom dock beskedet att Stellantis ska satsa över 300 miljarder kronor på att utveckla nya elbilsmodeller med lång räckvidd. Men Carlos Tavares är ändå inte övertygad. EU:s plan på att fasa ut försäljningen av nya förbränningsbilar till förmån för elbilar beskriver han som ett ”politiskt val snarare än bilindustrins val”.
– Med den nuvarande energimixen i Europa behöver elbilen köras 7 000 mil för att kompensera utsläppen som uppstår vid batteritillverkning jämfört med en lätt hybridbil som kostar hälften så mycket, sa han nyligen i en intervju med flera medier enligt Automotive News.
”Elbilssatsningen är ett politiskt val snarare än bilindustrins val”
Enligt Carlos Tavares finns betydligt effektivare och enklare sätt att minska utsläppen, men han nämner inte vilka dessa alternativ är. Att ställa om fabrikerna till att bygga elbilar istället för bensin- och dieselbilar tror han dessutom kommer med ”sociala risker”.
En studie som presenterades förra året visade att en elbil ger mellan 22 och 28 procent lägre koldioxidutsläpp även om den körs med polsk kolkraftel jämfört med bensin- och dieselbilar. I bästa fall är elbilen 80 procent renare.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (12)
- 20 januari 2022 @lsoderlund och @raphael…
- 20 januari 2022 Raphael skrev: Dålig…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.