Peugeot har precis vunnit det prestigefyllda Årets Bil-priset med småbilen 208. En av de främsta anledningarna att den vann var att den finns med eldrift.
Förutom med e-208-modellen har Peugeot knappast storsatsat på elbilar. För drygt tio år sedan fanns Peugeot iOn som hade kort räckvidd och relativt hög prislapp, men det är först nu som storsatsningen på eldrift kommit igång.
Chefen för PSA-koncernen, där Peugeot ingår, är dock fortfarande inte övertygad. Enligt honom köps elbilar bara av ”green addicts”, ungefär ”miljöberoende personer” eller ”miljömissbrukare”, och elbilarna lockar ännu inte den breda massan bilköpare.
– När subventionerna försvinner på vissa marknader kollapsar efterfrågan, säger Carlos Tavares till nyhetsbyrån Reuters.
Enligt honom kommer det dröja till 2025 innan elbilar kommer bli överkomliga i pris. Carlos Tavares, som alltså driver ett företag som säljer elbilar, tycker inte räckvidden är tillräckligt bra och han klagar även över laddnätverket. Peugeot är inte delaktiga i laddnätverket Ionity som många konkurrenter.
– Vi säljer våra elbilar till miljöberoende personer, inte till pragmatikerna.
Koncernen har inte utvecklat någon elbilsplattform utan använder istället en arkitektur som kan anpassas både för förbränningsmotorer, hybridteknik och eldrift.
– På så sätt kan vi anpassa oss och vara väldigt agila när det gäller vad kunderna efterfrågar, säger Carlos Tavares.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den där mannens uttalanden visar varför Volkswagen söker efter aktivister. Stofilerna har lite svårt att se när det är läge för förändringar.
Han har helt rätt i sitt uttalade.
Endera miöjöaktivist, skattesmitare via den förmånlig förmånsbeskattningen eller suktandes efter 60.000kr via bonus/malus.
Börjar bli ganska entydigt nu att hela elbilsmarknadenr beroende av statliga subventioner, som skodas direktör hävdar är allt för låga.
Satsa pengarna och inriktningen på där den gör nytta istället: Kol är den i särklass största utsläppskällan i världen. Sluta handla med länder som drivs av kol. Den här enahanda fokusen på bilar är kattskit i jämförelse. Dessutom tillverkas 75% av världens batterier i Kina, som i sin tur drivs med 75% kol. Gör något åt kolet och resten löser sig.
.
Inte...,
Det är inte bara företagsledningen som påverkar framtagandet av nya modeller utan även en bunt ingenjörer med "Herr Doktor" på namnbrickan. Har man någon gång kommit in i en organisation där det stått alltför stilla alltför länge inser man att förändringar inte låter sig göras lätt.
Guran,
Du tycker inte det blir lite larvigt att hänvisa till våra lokala subventioner när det gäller elbilsproduktion? Jag tror knappast vår lilla del av världsmarknaden påverkar besluten i Rueil-Malmaison eller Wolfsburg.
Som sagt, att ändra stofiler är svårt. Det visar två individer klart och tydligt i sina kommentarer här.
Det handlar inte om att man försöker vingklippa svensk industri genom att förorda elbilar. Det är snarare att man arbetar på den gamla svenska paradgrenen med spjutspetsindustri. Man kommer inte framåt genom att hålla kvar vid det gamla.
PSA dras verkligen motvilligt in i framtiden. Inte länge sedan de hävdade att de inte skulle utveckla några elbilar förrän kunderna efterfrågar dem, sedan hette det att bara småbilar var viktiga att elektrifiera. Verkligen en överraskning att de inte har någon efterfrågan efter en sådan ambitiös framtidssatsning!
Miljöknarkare vill ha ren el.
Jag rekommenderar att läsa källartikeln: https://www.reuters.com/article/us-autoshow-geneva-tavares-electric/electric-cars-lack-mainstream-appeal-peugeot-ceo-says-idUSKBN20Q2JH ”The lack of a dense charging network, the limited operating range of electric cars as well as uncertainties surrounding the long-term price of electricity, are hindering a broader adoption of electric cars, Tavares said.” Dvs, han ser hinder för en bred allmän adaption av elbilar. Det är inte samma sak som att det saknas efterfrågan på dem, tvärtom. Och sen detta med ”miljömissbrukare”. Det som Tavares menar med ”green addicts” det är personer som har specialintresse av miljö och miljövänlighet, ”gröna aktivister” kan man säga. Och på ett sätt har han rätt - elbilar köps fortfarande inte av ”vanligt folk”, inte än. Nu har ju Peugeot satsat på att deras elbilar ska just vara för ”vanligt folk”, och eftersom de precis har lanserats så är det för tidigt att säga något om hur de kommer att lyckas, men visst är det så att de första beställningarna har gjorts av dem som redan är inne på det miljövänliga spåret. För att ha en hållbar försäljning av elbilar så gäller det att nå ut utanför de redan frälsta och det är så klart en utmaning för alla tillverkare av elbilar.
Det är ett missförstånd att påstå att PSA inte har någon efterfrågan på sina elbilar. Tavares säger ingenstans i artikeln att elbilarna skulle sälja dåligt.
Det han däremot säger, det är att utan statliga subventioner så skulle marknaden inte finnas och han lyfter det som ett problem.
Elbilar har inte slagit igenom ute hos ”vanligt folk”, de har inte slagit hos den breda massan. Inte än, inte idag.
De gör en flexibel plattform för att snabbt kunna ställa om produktionen. När elbilar slår igenom så är PSA redo att snabbt ställa om till att producera fler elbilar. Detta sa Tavares redan när e-208 visades upp som förproduktionsmodell.
Addiction betyder beroende, det måste inte vara missbrukare. Han säger ”green addicts”, dvs ”grönberoende”.
Miljö är ”environment”, han säger inte ”environmental addicts”.
Men ”green” kommer av ”the green movement”. Den gröna rörelsen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.