Det blir en sammanslagning av STCC och TTA, Sverige var inte tillräckligt stort för två konkurrerande racingserier. Redan nästa år går de två ihop och blir ”STCC – Elitserien i racing”, en serie som ska köras enligt TTA-reglementet.
– Svensk racing behöver stabilitet och långsiktighet, det är vad vi får nu. Alla inblandade parter är oerhört nöjda med lösningen, säger Greger Petersson, vd TTA.
Reglementet innebär att nästa säsong kommer att köras med likvärdiga bilar och likvärdiga V6-motorer. Enligt Bob Huzell, vd STCC, kan reglerna dock komma att utvecklas för att stärka relationen mellan racingserien och bilbranschen.
– Bilarna kommer att förändras på ett antal punkter, säger Huzell. På sikt kommer bland annat 1,6-liters turbodrivna motorer från respektive biltillverkare att införas.
Än så länge är det oklart var nästa säsongs tävlingar kommer att köras.
Diskutera: Vad tror du om svensk banracings framtid?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Var väl enda alternativet med hänsyn till konjunkturläge och brist på uniformt standardvagnsreglemente. Faktum är dock att TTA bilarna har något patetiskt över sig med sina bluffkarosser. Jag är helt säker på att publiken till en toppklass i Sverige vill ha mer av äkta differentiering i bilarna. Hoppas Bob's ambitioner bär frukt där och hoppas även att det så småningom tas fram Europa uniforma reglementen så bilfabrikanterna vaknar till igen.
Detta är jätte bra för Svensk racing!!
Men jag har svårt att förstå varför Olof Malmlöf, lämnar denna kommentar överallt på internet!! Hans inlägg är underligt!!
Problemet är att modellen med röramsbilar är framtiden. DTM, Nascar, m.m går åt det hållet 2014 kommer Asien att annama DTM, 2015 kommer Nord America att använda DTM teknika regler.. En tävlingsbil har inget med bilar som står i bilhallen eller används som transport av familjer. Det är ett redskap som man använder för att åka biltävling med!
Stcc AB och Bob Huzells roll är att arrangera biltävlingar. Dvs. se till att publiken, reklamen på arenorna, jippona runt om kring. Stcc och Bob Huzell skall inte hålla på med tekniska frågor gällande tävlingsredskapen det skall man överlåta åt de teknisk experterna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.