Nästa artikel
Volvos nya racerbil – första bilden
Nyheter

Volvos nya racerbil – första bilden

Publicerad 20 februari 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Här är Volvo S60 TTA. Med premiären några månader bort visar Volvo sin tävlingsbil för 2012 års säsong i nya banracingserien TTA.

Volvo meddelade i höstas att man byter från STCC (Swedish Touring Car Championship) till enhetsserien TTA (Touring Car Team Association), där både bilar och motorer är likvärdiga. Nu presenteras S60 i blått tävlingsutförande.

– Vi har haft ett stort tryck på oss från många nyfikna Volvo-entusiaster i och med att det är en ny serie och ny tävlingsbil. Därför valde vi att släppa bilderna nu, säger Alexander Murdzevski Schedvin, kommersiell chef för motorsport, Volvo PV.

Volvo tävlar i TTA med två team, Polestar Racing och Polestar Performance. Robert Dahlgren, Fredrik Ekblom och Thed Björk är hittills klara som förare.

Bilarna i TTA drivs av V6-motorer med hybridsystem, som levererar cirka 420 hästkrafter. Årets första tävling äger rum på Karlskoga Motorstadion den 12 maj.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos nya racerbil?

Kalender: TTA 2012

12/05: Karlskoga

02/06: Anderstorp, Nationaldagsracet

16/06: Göteborg, City Race

07/07: Falkenberg, Västkustloppet

18/08: Karlskoga, Kanonloppet

01/09: Anderstorp

15/09: Tierp Stockholm Arena

29/09: Göteborg, Grande Finale

Volvo S60 TTA:

Längd: 4700 mm

Bredd: 1970 mm

Höjd: 1205 mm

Hjulbas: 2750 mm

Spårvidd fram: 1660 mm



Spårvidd bak: 1630 mm

Hjulupphängning: Dubbla länkarmar, trevägsdämpare, m.m.

Kaross: Kolfiber, fyradörrars sedan

Motorkonfiguration: V6:a med hybridsystem

Drivning: Bakhjulsdrift

Effekt: 420 hästkrafter

Växellåda: 6-växlad sekventiell med ratt-paddlar

Hybridsystem: Kinetic Energy Recovery System (KERS)

Bakvinge: 1600 mm bred, 300 mm djup

Bromsar: Fram: 4-kolvsok, 370 mm ventilerade skivor. Bak: 4-kolvsok, 360 mm ventilerade skivor

Fälg: 18 tum med centrummutter

Däck: Fram: 260/660-18 Bak: 280/660-18

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-21 07:24
quatroporte

Det är svårt att förstå att någon som helst I Europa kommer att köpa en Volvo tack vara satsning på racing. Volvo bygger ganska bra men också ganska tråkiga bilar punkt, slut. Däremot bör Volvo satsa på racing i Kina som befinner sig på en entusiast stadium när det gäller bilar som kan jämföras med den glada ’60 talet och de saknar preferenser att Volvo är en tråkmåns bil. En stor miss är att V60 inte finns i lång version och där knäpper A4 en hel del kunder. Frågan är också hur Volvos vackra kaross skulle se ut i ett utsträckt utförande, den mer konventionella A4 lider inte alls och BMWs 5 serie ser även bättre ut.

#2 • Uppdaterat: 2012-02-21 07:41
Car-lsson

"Volvos vackra kaross"??? Vilken Volvo avser du då? Du nämner V60 strax innan men den kan du knappast mena då den redan från början har väldigt konstiga proportioner. Lång hjulbas, med stort överhäng fram och en front som är världsledande ful. En siamespeugeot med Mazdakaross...

#3 • Uppdaterat: 2012-02-21 07:55
Swenssons

Den e ful men kanske bra ändå!

#4 • Uppdaterat: 2012-02-21 09:46
ingjoh

Att den kommer att vara bakhjulsdriven var en nygammal nyhet.

#5 • Uppdaterat: 2012-02-21 10:13
Hackenbush

Den enda vackra Volvokaross någonsin är Volvo P1800.
Alla andra Volvos kan knappast kallas vackra utan är mest lite grå och vardagliga i linjerna och det är väl så de flesta Volvo ägare vill ha det så Volvo gör ju rätt i detta avseendet.
Den mest sålda Volvon V70 kombi är väl ingen säljsucce på grund av karossens linjer utan för att den är praktisk..
Detta tyckande är min personliga smak och skiljer sig kanske från vad en del andra tycker.
Racern i artikeln ovan är inte heller precis vacker men den är byggd för tävlingar och utseendet är av mindre betydelse.

#6 • Uppdaterat: 2012-02-21 16:25
Woody65

Vi får väl hoppas att Volvo klarar sig bättre i denna tävling än de gjorde i Dakar rallyt 2012. Där bröt de redan under första etappen....

#7 • Uppdaterat: 2012-02-22 14:04
olofmalmlof

LÖGN. Detta är ingen Volvo överhuvudtaget. Den är exakt likadan bil som en "Citroen" och en "BMW" som skall tävla. En fransk Solution F med Nissanmotor och en plastbalja som skall "likna" Volvo - eller ett annat märke. Absolut obegripligt att fabrikaterna satsar på detta. Tror de att vi kunder och entusiaster är blåsta i huvudet? Efter ett första nyfiket år är denna idé dömd att dö. Väldigt trist att Volvo valde denna väg och den som begriper det minsta om varumärkesfrågor ställer sig helt oförstående. Vilken blunder.

#8 • Uppdaterat: 2012-02-23 21:14
Roger Skagerström

Ja vacker är väl det sista man kan anklaga 60-serien för att vara. Håller med Olof med om att det är rätt ihåligt att kalla den för en Volvo.

DOCK! Kolla Fredrik Huldts provkörning på AMS. Det är rejält mycket mer drag i de här bilarna än det var/är i BTCC/STCC-bilarna.

Hade varit kul om de fått sätta i egna motorer i dom. Chassiet är kanske skit samma, kan tänka mig att det sitter snarlika komponenter i hjulupphängningar etc i andra klasser med. Men just motor och drivlina är ju det som definierar en bil prestandamässigt. Så - detta Solution F-chassie med en trimmad T6'a hade ju varit en fin kombination.

Men det kommer oavsett aldrig bli lika kul att se som BTCC på 90-talet.

#9 • Uppdaterat: 2012-05-08 17:15
dogdex

Dom kunde väl bygt en bil som ser ut som en volvo men då hade den blivit ändå fulare det är konstigt att volvo kan sälja dessa fula bilar som dom gör och klumpiga är dom med det finns ju ingen skönhet över dom inga fina former.

#a • Uppdaterat: 2012-05-08 17:15
dogdex

Dom kunde väl bygt en bil som ser ut som en volvo men då hade den blivit ändå fulare det är konstigt att volvo kan sälja dessa fula bilar som dom gör och klumpiga är dom med det finns ju ingen skönhet över dom inga fina former.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.