Det har vuxit fram en standard att biltillverkare bygger in batteriet under elbilen. Nystartade Londonfirman Page-Roberts tänker sig en helt annan placering.
– Skateboard-arrangemanget har blivit mallen för de flesta elbilar. Men detta resulterar i högre fordon med ökade aerodynamiska förluster och energiförbrukning – särskilt på motorväg, säger Freddy Page-Roberts, företagets vd.
Han menar också att det liggande batteriet tvingar elbilstillverkarna att tillämpa en längre hjulbas för att få plats med batteriet och att bygga in extra förstärkning i karossen av säkerhetsskäl. Han fortsätter:
– Den ökade storleken och vikten det medför hämmar dramatiskt räckvidden. Genom att helt enkelt flytta batteripaketets plats har vi kommit fram till en mycket effektivare lösning.
Strategin, enligt Page-Roberts, består i att att placera batteriet vertikalt inne i bilkupén. Där står det mellan fram- och baksäte, mellan fram- och baksätets stolsryggar. Baksätet är nämligen vänt åt motsatt håll mot framsätet.
Beräkningar från företaget visar att en elbil med den här uppbyggnaden komma 30 procent längre än en konventionellt byggd elbil med lika stort batteri. Dessutom ska tillverkningskostnaderna kunna kapas med 36 procent enligt Page-Roberts.
De hävdar att designen lämpar sig särskilt för små bilar och möjligheten att kunna bygga riktigt låga fordon öppnar upp för sportiga fyrsitsiga fordon.
Det vertikala batteriet har patenterats av Page-Roberts, men det finns inga uppgifter om, och i så fall när, det kommer bli verklighet.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.