Just nu tävlar biltillverkarna mot varandra för att utveckla nya elbilsmodeller. För varje ny generation blir batteritekniken en aning bättre vilket ger längre räckvidd.
Ett exempel är Teslas nya elbilsbatterier som presenterades av Elon Musk på ett specialevent kallat ”Battery Day”, och på längre sikt pratas det också om helt nya batteriteknologier som ska ge en rejäl skjuts för specifikationerna.
Det kan till exempel handla om så kallade solid state-batterier som innehåller fast elektrolyt. De blir mer kompakta och får högre energitäthet än dagens litiumjonbatterier, och de kan därför leverera bättre räckviddssiffror än i elbilarna i dag trots att batteriet blir mindre.
Men de nyheter som Elon Musk visade upp ägnade sig batteriforskarna på Imperial College i London åt för tio år sedan, hävdar materialforskaren Emile Greenhalgh i en intervju med Wired. Han forskar just nu på hur gränsen mellan batteriet och själva bilen kan suddas ut framöver.
– Det blir inga inbäddade batterier. Det är materialet i sig självt som är bilens energilagringsenhet.
Lättare och ”osynligt”
Tanken är att elbilar i framtiden inte ska ha ett särskilt batteripaket placerat längst ned i bilen. Det är tungt och kan i vissa fall utgöra en tredjedel av bilens vikt. Ett sätt att lösa det problemet är att använda komponenterna i bilens kaross för att lagra energi.
Lagringen av energi i dessa strukturella batterier, som de kallas, blir på så sätt ”osynlig” och sker mellan de tunna lager av kompositmaterial som utgör bilens ram. Det innebär också att batteriet måste arbetas om för att kunna inta olika former, som en bildörr eller motorhuv.
Eftersom den här typen av batterier i princip blir ”viktlösa” jämfört med dagens batteripaket blir bilen lättare och förbrukningen sänks. Det ökar effektiviten och förlänger räckvidden.
”Väldigt användbar idé”
Men det kommer förmodligen dröja åtminstone tio år innan tekniken kan börja dyka upp i någon form i personbilar, tror Leif Asp, som forskat mycket kring tekniken vid Chalmers och som tillsammans med flera andra forskare byggde in ett strukturellt batteri i en hybrid-Volvo för tio år sedan.
– Då trodde jag inte det skulle ha så stor påverkan på samhället, men med tiden slog det mig att det här kan vara en väldigt användbar idé, säger han.
Läs också: Tesla ska lansera billig elbilsmodell med ny batteriteknik
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Och när batteriet går sönder på garantin så får man en helt ny bil istället för nytt batteri?
Då kommer det bli ännu värre att få parkeringsskador. Vad kostar inte sådan buckla att fixa då?
Och hur hälsosamt är det att sitta inuti ett batteri.
Sen lär ju hela kemin i batteriet ändå väga en hel del så att batteriet skulle vara "viktlöst" känns nog bara som en stilla önskan.
Det var väl kineser som kom på att bygga in batterierna i karossen. Men hur ska man då kunna byta batterier, eller följer batterierna med till skroten? Batterierna behöver bli energitätare, lättare och billigare.
Strålningsrisk tystas ned!
5G !??? Inte någon lyfter det som den strålningen utgör?
Allt sådant diskuteras inte idag!???
Det är ju inte så att man slipper batterier, de är bara fördelade över bilen på ett annat sätt.
Möjligheten att lätt byta enskilda bränsleceller torde därför försvinna. Å andra sidan har det visat sig inte finnas just något sådant behov. Med Teslas nya batteriteknologi blir det svårt i vilket fall som helst.
Man kan låta batterihöljet bli en del av karosstrukturen och då sparas mycket vikt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.