Bilåret 2009 har fått en tung start i Sverige. Nybilsregistreringen rasade med 34 procent i januari - och nu kräver branschorganisationen BIL Sweden att regeringen vidtar åtgärder.
- De minskade registreringarna i januari ligger inom ramen för vår prognos om 185 000 nya bilar i år. Nedgången på bilmarknaden är oroväckande och vi anser att regeringen nu snabbt bör vidta åtgärder för att stimulera marknaden. En stimulans av bilmarknaden innebär också en stimulans av produktion och sysselsättning i Sverige, konstaterar Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.
I januari registrerades 11 299 nya personbilar, enligt statistik från Bil Sweden. Det är en minskning med 33,7 procent jämfört med januari månad 2008.
Registreringarna av miljöbilar minskade med 41 procent under januari och miljöbilsandelen var 32,0 procent. Det kan jämföras med en andel på 35,9 procent under motsvarande månad i fjol.
- Det är djupt olyckligt att miljöbilsandelen sjunker och att den positiva trenden med successivt ökad andel miljöbilar ser ut att ha vänt. Vi menar att detta är en följd av de indragna miljöbilsstimulanser som politikerna beslutat om. Vi kommer att ta upp detta när vi träffar miljöministern senare idag, avslutar Bertil Moldén.
Nu kräver BIL Sweden att den svenska regeringen vidtar åtgärder för att vända den nedåtgående trenden.
- Vi lade i december fram ett åtgärdsprogram för regeringen som bland annat omfattar fortsatta miljöbilsstimulanser, skrotpremier och en tidsbegränsad befrielse från att betala fordonsskatt för nya bilar. Regeringar i andra länder har vidtagit liknande åtgärder för att stimulera bilmarknaden och det bör även den svenska regeringen göra, säger Bertil Moldén.
I januari registrerades 11 299 nya personbilar, enligt statistik från Bil Sweden. Det är en minskning med 33,7 procent jämfört med januari månad 2008.
Registreringarna av miljöbilar minskade med 41 procent under januari och miljöbilsandelen var 32,0 procent. Det kan jämföras med en andel på 35,9 procent under motsvarande månad i fjol.
- Det är djupt olyckligt att miljöbilsandelen sjunker och att den positiva trenden med successivt ökad andel miljöbilar ser ut att ha vänt. Vi menar att detta är en följd av de indragna miljöbilsstimulanser som politikerna beslutat om. Vi kommer att ta upp detta när vi träffar miljöministern senare idag, avslutar Bertil Moldén.
Nu kräver BIL Sweden att den svenska regeringen vidtar åtgärder för att vända den nedåtgående trenden.
- Vi lade i december fram ett åtgärdsprogram för regeringen som bland annat omfattar fortsatta miljöbilsstimulanser, skrotpremier och en tidsbegränsad befrielse från att betala fordonsskatt för nya bilar. Regeringar i andra länder har vidtagit liknande åtgärder för att stimulera bilmarknaden och det bör även den svenska regeringen göra, säger Bertil Moldén.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
har inte bil sweden förstått att det är lågkonjuktur i Sverige, detta speglar självklart i försäljningen av kapitalvaror, Skulle staten gå och stimulera nybilsköp skulle det sänka värdet på begagnade bilar, bilar som ofta används som inbyte vid ett nybilsköp, Skulle staten stimulera med lägre moms eller annat vid nyköp så blir den lätt begagnade bilen ännu mera otraktiv vid försäljning/inbyte. Bilars nypris påverkar i stor utsräckning begmarknaden av repsektive modell.
Vem ska subventioneras? Den som har råd att köpa ny bil??
Vem ska få högre kostnader? Den som inte har råd att köpa ny bil??
Vilka bilar ska subventioneras? Törstiga etanolbilar, eller snåla dieslar? Eller?
Vi vet ännu inte vartåt det barkar och därför kan stimulansåtgärder vänta ännu ett tag. Simma lugnt!
Miljöministern bör verka för att så få bilar som möjligt säljs. Speciellt bör han se till att de sk miljöbilar av typ "flexifuel" inte klassas som miljöbilar förrän de endast kan köras på E85 med CO2-halt mindre än 120 g per km mätt vid avgasmynningen.
Det är väl inte konstigt att bilförsäljningen sjunker. Branschen måste ha i särklass dåliga säljare. Jag är på jakt efter ny bil och har besökt flera handlare. Vi har lämnat namn, telnummer, adress och bilnummer på nuvarande bil (för att få en värdering). Alla har ringt och gett ett pris på gamla bilen, men när vi antytt att priset är för dåligt och att den bil vi provkört är för dyr så har reaktionen varit noll. Ingen har ringt upp och kollat hur det går - om vi hittat någon bil. Ingen har föreslagit något alternativ. En säljare skulle maila en offert dagen efter besöket - den kom inte. När han ringde efter några dagar påstod han att vår bil från 1995 var 23-24 år gammal och han hade inte koll på att vi inte fått offert utan undrade om vi bestämt oss. På en firma var man så fokuserad på att sälja lagerbilar att vi knappt fick titta på andra - och definitivt inte fick någon information om dessa andra bilar.
Är bilhandeln så van att folk rycker bilarna ur händerna på dem att de inte ens har lärt sig de mest basala säljkunskaperna? Och då menar jag inte nasarfasoner utan seriös försäljningsteknik.
Jag förstår att Bertil Molden, BIL Sweden är mäkta förgrymmad över att miljöbilsbidraget försvinner.
Bidraget var ju tänkt som en stimulans till dom privatpersoner som var villiga och hade ekonomiska möjligheter att investera i ett mindre miljöbelastande fordon.
Bidraget subventioneras av skattemedel, dvs även av dom som inte själva har råd med några nybilsköp.
Om nu miljön varit den stora vinnaren hade man väl ändå hållit god min och sagt;" Ok, det förde ändå något positivt med sig".
Nu ser emellertid verkligheten annorlunda ut.
Dom här laboratoriemanipulerade 120-grammarna visar sig i verkligheten inte vara i närheten av uppgivna värden vad gäller förbrukning och utsläpp.
Dom är sannolikt endast marginellt mindre miljöbelastande än övriga icke bidragssubventionerade bilar i storleksklassen, åtminstone vad gäller bensin- och dieseldrivna dito.
En etanolbil däremot, som körs på ETANOL och en gasbil som körs på BIOGAS medför en avsevärd reducering av fossila koldioxidutsläpp.
Frågan är dock varför en E85-bil behöver kosta 12-15000 kr mer än motsvarande bensinmodell.
Merkostnaden i massproduktion torde vara marginell och utvecklingskostnaderna för etanolkonverteringen är sannolikt sedan länge betald av den Brasilianska marknaden.
Man behöver inte ha ett speciellt välutvecklat väderkorn för att förnimma en unken doft av oskälig prissättning, mot bakgrunden,"Du får ju 10000kr tillbaka"!!
Dock har en aktör på etanolbilsmarknaden,VW-koncernen, endast gjort ett påslag av 2000 kr bensin -etanol.
Priset på dom miljöklassade bensindrivna småbilarna steg underhand efter bidragets införande, ungefär bidragets storlek.
En jämförelse med prisnivån på den europeiska marknaden ger indikation.
Några exempel, ca priser.
Citroen C1: Tyskland 8000Euro, Sverige 95000 kr.
Fiat 500: Ty 8900 E, Sv 130-140000 kr.
Agila: Ty 8700 E, Sv 110000 kr.
Nu kan det emellertid skilja en del på utrustningsnivån, t.ex ESP och värmestolar, men priserna diffar alltför mycket för att motivera skillnaden.
Subaru Justy , en bil som såväl i Tyskland som Sverige saknar värmestolar och ESP köper man på tyska marknaden för 8900 E.
För den bilen begär man på den svenska marknaden 120-125000 kr med hänvisning till miljöbilsbidraget.
Miljöbilsbidraget är alltså GULD för bilbranchen.
Skattebetalarna står för notan.
Det är klart att etanolbilsförsäljningen sjunker när etanolen är för dyr. Det måste skilja ca 3:- till etanolens fördel relativt bensin, för att det ska bli 'break even' per mil. Men tur att dessa bilar just är Flexifuel, så vi kan köra på det ekonomiskt fördelaktigaste bränslet. Försök det 'tricket' med en oljebrännare.... Även om vi alla helst vill köra så miljövänligt som möjligt, är det inte minst i dessa dagar,'plånboken som styr' för de flesta. Hoppas biogasbränslet kommer och billiga hybrider förståss!
Lasse J, ett problem med 120-grammarna är att EUs körcykel körs med andra bränslen än vad som finns tillgängliga i Sverige. EU's certifieringsdiesel enligt högsta miljöklassen finns inte att tillgå i Sverige, men det är den som dieslarna är körda med för tested och med denna diesel så klarar de 120-grams marginalen. Med svensk diesel så drar bilarna i genomsnitt 10-20% mer än med EUs certifieringsdiesel. Detta har visats i undersökningar av Teknikens Värld som har jämfört förbrukning med EU's certifieringsdiesel och svensk diesel. (de använde en Opel Astra som testmodell som tankades med EU-diesei i Tyskland).
Jag förstår inte all hysteri bakom miljöbilsdebatten. Varför skall vi skattebetalare som inte har råd att köpa en ny bil vara med och betala för att dom som har råd skall få rabatt på en ny bil? Absurt!
Bilbranschen har sig själv att skylla. Bilarna är idag för dyra att få har råd att köpa dom.
Som jag tidigare har sagt. Mät utsläppen vid avgasrörets mynning. Då finns det knappast "miljöbilar" kvar. Speciellt illa går det för bilar typ flexifuel som förutom CO2 har en massa annat icke önskvärt i avgasen.
Raphael!
Tack för informationen. Agående certifieringsbränslet förhåller det sig måhända på liknande sätt vad gäller bensinmotorer?
Vare sig certifieringsbränsle eller gränsvärdet 120 gram är i princip fel eller ologiskt.
Vi måste ju skapa referenspunkter och använda ett standardiserat provningsförfarande för att få jämförbara provresultat.
Problem skapas dock i det ögonblick man börjar presentera laboratorieresultaten som en del av vår konkreta verklighet och låter dom ligga till grund för, som i det här fallet, ett bidragssystem eller luddig information a la BIL Sweden,som med siffrornas stöd gör gällande att Sverige nu har Europas "renaste" fordonspark.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.