Flera nya elbilsmodeller har lanserats med något som många bilmärken övergett, nämligen bakhjulsdrift. Så är det också i Skoda Enyaq samt syskonmodellerna Volkswagen ID 4 och Audi Q4.
När Skoda Enyaq började säljas uppgav den svenska försäljningschefen Douglas Sjöholm att den bakhjulsdrivna varianten med det större 80 kWh-batteriet blir storsäljaren.
– Jag tror och hoppas att många kommer nöja sig med bakhjulsdrift för längre räckvidd, så det kommer inte bli som våra tidigare suvar där man vill ha 100 procent fyrhjulsdrift, sa han i en intervju med Vi Bilägare.
Räckvidden är fyra mil kortare än i den bakhjulsdrivna versionen
Nu kommer dock även en fyrhjulsdriven version kallad Skoda Enyaq 80x eller Enyaq 4x4 med två elmotorer, en på varje axel, på totalt 265 hk och 425 Nm. Räckvidden är 49 mil enligt WLTP-körcykeln, fyra mil kortare än i den bakhjulsdrivna versionen.
Högre dragvikt
Det finns fler skillnader mot den bakhjulsdrivna versionen. 0–100-tiden kapas från 8,5 till 7 sekunder, dragvikten ökar från 1 000 till 1 200 kilo (vid högst tolv procents lutning), tjänstevikten ökar med 83 kilo och maxlasten ökar med nio kilo. Bagageutrymmet har plats för 585 liter i samtliga Enyaqmodeller.
Prislappen ligger på 590 000 kr i grundutförande vilket är 23 100 kr mer än den bakhjulsdrivna Enyaq 80.
I samband med uppdateringen får även ”snikmodellen” med 60 kWh-batteri snabbladdning på 120 kW. Modellerna med 80 kWh-batteri klarar 125 kW. Alla modeller får navigationssystem och värmepump som standard.
Första leveranserna av Enyaq 80x sker i september.
Läs gärna vår provkörning av Skoda Enyaq där vi bland annat berömmer den höga komforten.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.