Nästa artikel
Skoda Enyaq iV: Nya elbilen officiell – räckvidd, lansering och versioner
Nyheter

Skoda Enyaq iV: Nya elbilen officiell – räckvidd, lansering och versioner

Publicerad 1 september 2020 (uppdaterad 2 september 2020)
Skoda har visat upp eldrivna suven Enyaq iV som kommer med tre olika batteristorlekar och räckvidd på upp till 50 mil. Blir det här den eldrivna folksuven Skoda hoppas på?

Skoda går ut hårt med den nya eldrivna suv-modellen Enyaq iV, som premiärvisades på ett digitalt event under tisdagkvällen.

Modellen beskrivs som en eldriven folksuv som många ska ha råd med. Den smiter också före Volkswagen med en eldriven suv i koncernen. Volkswagens motsvarighet ID 4 ska premiärvisas senare.

Skoda Enyaq iV läckte ut på nätet tidigare under tisdagen och många av de tekniska detaljerna var kända sedan tidigare. Men nu är bilen alltså helt officiell.

Skoda har släppt de första priserna för Enyaq iV – läs mer här.

Skoda Enyaq iV: Design och utrymmen

Förra året visade Skoda upp konceptbilen Vision iV, och produktionsversionen av Enyaq är inte helt olik den. Däremot är Skoda Enyaq iV en konventionell suv och inte en coupésuv som konceptbilen, så innerutrymmena är bättre.

Över huvud taget beskriver Skoda bilen som rymlig, och den ska ha bättre utrymmen än motsvarande bil med förbränningsmotor. Anledningen är att eldrivlinan tar betydligt mindre plats. Batteripaketet är placerat i botten precis som i koncernens andra elbilar som är baserade på samma plattform, Volkswagens MEB-arkitektur som är speciellt framtagen för eldrivna bilar i olika storlekar.

Skoda Enyaq iV är ganska konventionellt formgiven och lär nog locka en del kunder just därför. Den ser ut ungefär som en vanlig suv, inklusive grillen i fronten som dock är igentäppt för att sänka luftmotståndet och förlänga räckvidden. En kul detalj med fronten är att den går att få belyst (!) som tillval i vissa versioner.

I underredet finns dock en intressant detalj: det är helt slätt. För att luften ska passera så ostört som möjligt har till och med hjulupphängningarna täckts av plast med styrande luftkanaler. Det ger resultat, luftmotståndet är lågt med cd-värdet 0,27.

Skoda Enyaq iV ser konventionell ut även bakifrån och bjuder inte på några särskilt utstickande detaljer som vissa andra elbilar har. Här finns till exempel inga digitala backspeglar eller vågade luftslitsar längs karossen.

Skoda Enyaq iV mäter 4,65 meter på längden och är därmed fyra centimeter kortare än Volvo XC60. Tjänstevikten ligger på maffiga 2,2 ton.

Skoda Enyaq iV: Räckvidd och laddning

Skodas nya elsuv kommer med tre olika batteripaket – 55, 62 och 82 kWh – varav de två större ska säljas i Sverige. Räckvidden blir som längst 51 mil enligt WLTP-körcykeln och den modellen, som heter Enyaq 80 iV, har en elmotor på 204 hästkrafter. Med minsta batteripaketet blir räckvidden 34 mil (Enyaq 50 iV).

Det finns även en toppversion kallad Enyaq RS iV med fyrhjulsdrift. Toppfarten är begränsad till 160 km/tim i samtliga versioner utom just RS-modellen där toppfarten är 180 km/tim.

Modellen med batteripaket på 62 kWh klarar snabbladdning på 100 kW medan modellerna med 82 kWh-batteri klarar 125 kW. Bilens inbyggda trefasladdare ger 11 kW. Det minsta batteripaketet på 55 kWh kommer inte till Sverige.

Skoda ska sälja en egen laddbox som tillval. Det finns också ett laddabonnemang med fast pris som kallas MySkoda Powerpass för den som ofta snabbladdar längs vägen.

Skoda Enyaq iV: Interiör och teknik

På insidan har Skoda Enyaq iV en liten digital instrumentskärm framför föraren, head up-display och en särskild ullblandning både på instrumentpanelen och stolarna. Ett särskilt ”eco-läder” finns som tillval.

Även om många av bilens funktioner och finesser styrs med infotainmentsystemet finns fortfarande fysiska knappar för exempelvis defroster, dörrlås och körläge. Det finns också trådlös laddning för mobiltelefonen.

Mediaskärmen är liggande och mäter 13 tum. Bilen kommer med en rad uppkopplade funktioner och är förberedd för trådlös användning av Apple Carplay och Android Auto. Mjukvaran kan uppdateras trådlöst via nätet och Skodas egen röststyrningsassistent Laura finns på plats för att hjälpa till.

Bagageutrymmet ska mäkta med 585 liter last. Räcker inte genomlastningsluckan för att få med pinalerna kan baksätet fällas i 60/40-proportion. Baksätet är inte skjutbart i längsled men benutrymmet ska ändå i stort sett vara i nivå med Superb.

Skodas typiska isskrapa som brukar sitta på insidan av tanklocket är monterad i bakluckan på Enyaq. En annan smart detalj är kabelrengöraren under bagagerumsgolvet – bra för att rengöra smutsiga laddkablar. Det finns även ett paraply i bakdörren.

Skoda Enyaq iV: Dragkrok och släpvikt

Med fyrhjulsdrift får Skoda Enyaq iV en högsta tillåtna dragvikt på 1 400 kilo. Men så mycket får bilen bara dra i backar som inte lutar mer än åtta procent. Med högst tolv procents lutning är dragvikten 1 200 kilo. 

Tvåhjulsdrivna versioner ska ha en maximal släpvikt på 1 000 kilo. Som referens kan nämnas att Volvo XC40 Recharge mäktar med 1 500 kilo.

Skoda Enyaq iV: Lansering och pris

Leveranserna av Skoda Enyaq iV ska dra igång under första kvartalet 2021 vilket gör den till andra bil ut på VW:s dedikerade elbilsplattform MEB, efter Volkswagen ID 3.

Först ut blir en specialversion kallad Founders Edition med mycket extrautrustning, men billigare versioner följer senare.

Bilarna ska byggas i Mladá Boleslav i Tjeckien.

Den billigare versionen iV 60 kostar från 452 500 kronor före elbilspremien på 60 000 kronor medan den dyrare iV 80 kostar från 551 100 kronor, även det före elbilspremie.

Skoda har släppt de första priserna för Enyaq iV – läs mer här.

Skoda Enyaq iV 50 (säljs ej i Sverige)

Bakhjulsdrift
Batteri: 55 kWh
Effekt: 148 hk
Vridmoment: 220 Nm
0–100 km/tim: 11,4 sek
Räckvidd: 34 mil

Skoda Enyaq iV 60

Bakhjulsdrift
Batteri: 62 kWh
Effekt: 180 hk
Vridmoment: 310 Nm
0–100 km/tim: 8,7 sek
Räckvidd: 39 mil

Skoda Enyaq iV 80

Bakhjulsdrift
Batteri: 82 kWh
Effekt: 204 hk
Vridmoment: 310 Nm
0–100 km/tim: 8,5 sek
Räckvidd: 51 mil

Skoda Enyaq iV 80x

Fyrhjulsdrift
Batteri: 82 kWh
Effekt: 265 hk
Vridmoment: 425 Nm
0–100 km/tim: 6,9 sek
Räckvidd: 46 mil

Skoda Enyaq iV RS

Fyrhjulsdrift
Batteri: 82 kWh
Effekt: 306 hk
Vridmoment: 460 Nm
0–100 km/tim: 6,2 sek
Räckvidd: 46 mil

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.