Douglas Sjöholm, försäljningschef på Skoda Sverige, tror att eldrivna Enyaq kan ersätta den traditionella familjebilen fullt ut.
Skoda hoppas kunna sälja 5500 exemplar av elsuven i Sverige nästa år och tror inte att spekulanter räds varken prislapp på en halv miljon kronor eller bakhjulsdrift.
4500 svenskar har anmält intresse för att köpa helt eldrivna Skoda Enyaq, som är drygt 5 centimeter kortare än suvsyskonet Kodiaq. Detta innan bilen som lockar med bagageutrymme på 585 liter ens rullat in hos bilhandlarna.
I oktober 2020 är det säljstart för varianten Enyaq iV 80 som har ett batteripaket på 82 kilowattimmar och beräknad räckvidd på 51 mil. Kort därefter öppnar beställningarna för iV 60, som med bakhjulsdrift och 62 kilowattimmars batteri klarar 39 mil på full laddning. Vid årsskiftet kan vi förvänta oss en fyrhjulsdriven Enyaq iV 80, vars räckvidd är satt till 46 mil.
I oktober 2020 är det säljstart för varianten Enyaq iV 80 som har ett batteripaket på 82 kilowattimmar och beräknad räckvidd på 51 mil. Kort därefter öppnar beställningarna för iV 60, som med bakhjulsdrift och 62 kilowattimmars batteri klarar 39 mil på full laddning. Vid årsskiftet kan vi förvänta oss en fyrhjulsdriven Enyaq iV 80, vars räckvidd är satt till 46 mil.
Biltillverkaren spår att det är varianten med större batteri och med bakhjulsdrift som kommer att falla de flesta svenska köpare i smaken.
– 80 kWh-batteriet är det vi tror kommer att vara storsäljaren. Jag tror och hoppas också att många kommer nöja sig med bakhjulsdrift för längre räckvidd, så det kommer inte bli som våra tidigare suvar där man vill ha 100 procent fyrhjulsdrift. Med Enyaq kommer många att känna att bakhjulsdrift är ett fullgott alternativ, säger Douglas Sjöholm, försäljningschef på Skoda Sverige.
Hur ser Skoda centralt på marknaden för Enyaq i Sverige?
– Sverige är tillsammans med Norge en av priomarknaderna, det innebär att vi fått den första tilldelningen av bilar och en bra tilldelning dessutom.
– 80 kWh-batteriet är det vi tror kommer att vara storsäljaren. Jag tror och hoppas också att många kommer nöja sig med bakhjulsdrift för längre räckvidd, så det kommer inte bli som våra tidigare suvar där man vill ha 100 procent fyrhjulsdrift. Med Enyaq kommer många att känna att bakhjulsdrift är ett fullgott alternativ, säger Douglas Sjöholm, försäljningschef på Skoda Sverige.
Hur ser Skoda centralt på marknaden för Enyaq i Sverige?
– Sverige är tillsammans med Norge en av priomarknaderna, det innebär att vi fått den första tilldelningen av bilar och en bra tilldelning dessutom.
Första svenska leveranserna sker under andra kvartalet 2021. Skoda hoppas den här gången kunna hålla tidsschemat och undvika att det blir en liknande situation som när Kodiaq introducerades – där kunder i Sverige fick vänta länge på sina bilar.
– Med den volymplanering vi gjort på 5500 bilar nästa år tror vi att det ska finnas tillräckligt med bilar för att hålla leveranstiderna inom rimliga gränser, det vill säga absolut inte längre än ett år, säger Douglas Sjöholm.
Dragviken är satt till 1200 kg för fyrhjulsdrivna och 1000 kg för bakhjulsdrivna varianten – räcker det?
– Det räcker för de flesta hushållsändamål: du kan dra upp din lilla båt, du kan åka till återvinningen med ditt trädgårdsavfall eller hyra ett släp och hämta dina möbler på Ikea. Är man en storförbrukare och drar husvagnar har elbilen sina begränsningar i räckvidden.
IV 60 kostar preliminärt från 452 500 kronor före elbilspremie. IV 80 – den som Skoda tror man kommer att sälja mest av – går loss på minst 551 000 kronor innan bonusen betalats ut. Då ingår bland annat värmepump och adaptiv farthållare. Standard på alla svenska bilar är variabelt lastgolv och LED-Matrix ljus med strålkastarspolning.
– Strålkastarspolning försvinner tyvärr på alltfler bilar, vi vill slå ett slag för att det är en viktig säkerhetsdetalj, säger Douglas Sjöholm.
Det börjar ju komma en hel del elsuvar – vad har Enyaq som de andra inte har?
– Den är rymlig och har utrymmen som gör att den fungerar bra som familjebil. Den har en bra paketering i förhållande till sin prislapp. Det här är verkligen en av få bilar som kan ersätta den traditionella familjebilen fullt ut.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Enyaq iV?
– Med den volymplanering vi gjort på 5500 bilar nästa år tror vi att det ska finnas tillräckligt med bilar för att hålla leveranstiderna inom rimliga gränser, det vill säga absolut inte längre än ett år, säger Douglas Sjöholm.
Dragviken är satt till 1200 kg för fyrhjulsdrivna och 1000 kg för bakhjulsdrivna varianten – räcker det?
– Det räcker för de flesta hushållsändamål: du kan dra upp din lilla båt, du kan åka till återvinningen med ditt trädgårdsavfall eller hyra ett släp och hämta dina möbler på Ikea. Är man en storförbrukare och drar husvagnar har elbilen sina begränsningar i räckvidden.
IV 60 kostar preliminärt från 452 500 kronor före elbilspremie. IV 80 – den som Skoda tror man kommer att sälja mest av – går loss på minst 551 000 kronor innan bonusen betalats ut. Då ingår bland annat värmepump och adaptiv farthållare. Standard på alla svenska bilar är variabelt lastgolv och LED-Matrix ljus med strålkastarspolning.
– Strålkastarspolning försvinner tyvärr på alltfler bilar, vi vill slå ett slag för att det är en viktig säkerhetsdetalj, säger Douglas Sjöholm.
Det börjar ju komma en hel del elsuvar – vad har Enyaq som de andra inte har?
– Den är rymlig och har utrymmen som gör att den fungerar bra som familjebil. Den har en bra paketering i förhållande till sin prislapp. Det här är verkligen en av få bilar som kan ersätta den traditionella familjebilen fullt ut.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Enyaq iV?
Skoda Enyaq – tekniska data och svenska priser
Enyaq iV 60 | Enyaq iV 80 | |
Batterikapacitet | 62 kWh | 82 kWh |
Räckvidd | 39 mil | 51 mil |
Snabbladdning | 50 kW (125 kW tillval) | 50 kW (125 kW tillval) |
Laddning AC | 11 kW | 11 kW |
Drivlina | Bakhjulsdrift | Bakhjulsdrift |
Acceleration 0 100 km/h | 8,9 s | 8,7 s |
Motoreffekt | 132 kW/180 hk | 150 kW/204 hk |
Vridmoment | 310 Nm | 310 Nm |
Max dragvikt | 1 000 kg | 1 000 kg |
Tjänstevikt | 1965-2160 kg | 2075-2290 kg |
Preliminärt pris | 452 500 kr | 551 100 kr |
Skoda Enyaq – Mått
Längd: 464,9 cm
Bredd: 187,9 cm
Höjd: 161,6 cm
Bagageutrymme: 585 liter.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.