Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Livsfarlig! Osäker på vintern! Ett hot mot ovana bilförare!
Så kunde det låta när en bakhjulsdriven bil granskades av motorjournalister förr i tiden. Ibland fanns det fog för skräckrubrikerna, oftast inte.
Med tiden infördes elektroniska hängslen i form av antispinn- och antisladdsystem som gjorde även den mest bakvagnsglada bil rimligt säker att köra på nästan alla underlag. Så länge systemen fungerade, förstås.
Men bakhjulsdriften övergavs ändå av många biltillverkare. Den beskrevs som dyrare än framhjulsdrift, mer komplex och helt enkelt mer gammalmodig. Volvo övergav den, Volkswagen likaså.
”Volvo övergav bakhjulsdriften, Volkswagen likaså”
Nu är den oväntat nog på väg att göra comeback – och det med besked. Väldigt många av alla nya elbilsmodeller som strömmar ut från biltillverkarna är nämligen bakhjulsdrivna som standard.
Kanske är det inte så underligt att Volkswagen ID 3 driver med bakhjulen. VW har som sagt ett långt förflutet på det temat. Men Hyundai? Och Audi? Jo, du läste rätt: den nya elbilen Q4 e-tron krafsar inte med framhjulen utan skjuter på med bakhjulen för den som inte väljer den fyrhjulsdrivna varianten.
Audi och alla andra biltillverkare försöker greppa efter rimliga försäljningsargument för att försvara bakhjulsdriften. Det går inte så bra. Det vore bättre om de bara kunde vara ärliga med den verkliga anledningen, att det numera faktiskt kan vara billigare och effektivare för tillverkarna att hålla sig till bakhjulsdrift eftersom elmotorn ofta sitter där.
Då stjäl den inget utrymme från det främre bagageutrymmet och det behövs ingen drivaxel till framhjulen. Det kanske också blir billigare vid tillverkningsbandet.
Men det kommer onekligen kännas underligt att sätta sig i en bakhjulsdriven Audi, hur väluppfostrad den än kommer kännas tack vare alla system. Har VW-koncernens premiummärke verkligen inte mer än så att säga till om i den interna utvecklingen av elbilsplattformar?
Det sägs att utvecklingen ibland går i cykler. Det är nog bäst att vi alla förbereder oss på bakhjulsdriftens comeback, innan den återigen förpassas till historieböckerna. 2035, kanske?
Läs också: ”Pekskärmarna är farliga – och borde låsas under färd”
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.