Toyota planerade att lansera modellen Avensis som gasbil för den svenska marknaden under sommaren 2012. Nu har utvecklingen avbrutits.
– Det kommer inte att bli av, säger Bengt Dalström, informationschef på Toyota Sweden, till Vi Bilägare.
Skälet är enligt Bengt Dalström regeringens miljöbilspolitik som endast gäller till och med 2013. Därefter är det oklart om gasbilar får reducerat förmånsvärde.
– Att utveckla ny teknologi med hög kvalitetsnivå, som inte orsakar oönskade driftkostnader på sikt, kräver kostsamma investeringar. Med en sådan osäkerhet och kortsiktiga spelregler kan vi inte fortsätta göra så här stora investeringar, förklarar Bengt Dalström.
Ronny Svensson, vd på tjänstebilskonsulten Ynnor, efterlyser även han mer långsiktiga regler.
– Regeringen har bitit sig själv i svansen. Den gasbil man brukar hylla har fallit offer för regeringens egen oförmåga att införa ett hållbart regelverk, säger han.
Diskutera: Vad tror du om den gasdrivna bilens framtid?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Står och faller toyotas tekniska satsningar med hur det politiska läget ser ut i Sverige? Är vi deras största marknad?
Då är det ju tur att Europas främsta och största tillverkare av gasbilar kan leverera hur många som helst.
Att Toyota inte anser sig kunna klara av att konkurrera med Opel på marknadsmässigt likvärdiga villkor utan kräver stöd är ju mycket angenämt att konstatera.
Re N-iklas..
SOm du säkert vet är den största gasbiltillverkaren Fiat. Som har mer än hälften av alla sålda gasbilar i EU. Dock nästan uteslutande i Italien eller ok, till allra största delen. Enbart Italien och Sverige har någon som helst marknadsandel av gasbilar att tala om. Därav förmodligen Toyotas beslut.
Det är något lurt med detta. Gasbilar kan ju säljas på betydligt större marknader än den svenska - exempelvis Italien och Tyskland.
Det är ju svårt att erkänna att Toyota har blivit omkörda av andra tillverkare men å andra sidan har ju Toyota dvs gud talat till sitt folk alltså måste det vara sant...
Jag tycker att Toyotas vd ska koncentrera sig på trilskande gaspedaler, sunkiga ventilfjädrar och liknande usla konstruktioner i stället.
Det är ju ganska betydelselöst för fordonsköparen om Toyota anpassar Avensis till gasdrift eller inte.
Det finns ju gott om andra gasbilar i samma klass som är minst lika bra och betydligt bekvämare.
Det är ju sant att " alla missar tydligen poängen" utom gud dvs Shogun och Toyota.... ;o)
Allt handlar om storleken på marknaden. I Italien så är gasbilar subventionerade av staten och det finns ett stort utbud av gasmackar. Alltså gör Fiat gasbilar (som även säljs på svensk marknad). I Tyskland finns statliga subventioner och förmånligt regelverk för gasbilar, alltså gör tyska tillverkare (främst Mercedes, Volkswagen och Opel) gasbilar, som även säljs på den svenska marknaden.
Om de japanska märkena ska satsa på gasbilar i Europa beror det på vilka regelverk som gäller här. Italien är traditionellt en svår marknad för japanerna. Tyskland ensamt räcker inte som marknad. Sverige kan vara en bra marknad för japanerna, men det som saknas här är ett långsiktigt regelverk. Och därför avvaktar japanerna med gasbilar.
Tänk om Saab köper Toyota?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.