I Paris kommer cyklisterna få egna trafikljus.
Friare cyklister leder till färre olyckor, så resonerar beslutsfattarna i Paris när de inför trafikljus som ska släppa iväg cyklister även om bilisterna har rött.
Cykeltrafikljusen har kommit till stånd efter att politiker i den ofta smogtäckta franska huvudstaden försökt hitta nya sätt att uppmuntra fler att byta bilen mot cykeln i stadstrafiken.
Ljussignalen som kan ge cyklisterna grönt ljus även om bilisterna har rött monteras upp i vissa utvalda korsningar under de befintliga trafikljusen.
Beslutet att införa cykeltrafikljusen stöder sig på tester som genomfördes 2012 och som visade att färre olyckor sker när cyklister får röra sig friare, detta rapporterar BBC.
Diskutera: Tror du att detta skulle förbättra trafiksituationen även i Sverige?
Ljussignalen som kan ge cyklisterna grönt ljus även om bilisterna har rött monteras upp i vissa utvalda korsningar under de befintliga trafikljusen.
Beslutet att införa cykeltrafikljusen stöder sig på tester som genomfördes 2012 och som visade att färre olyckor sker när cyklister får röra sig friare, detta rapporterar BBC.
Diskutera: Tror du att detta skulle förbättra trafiksituationen även i Sverige?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Både ja och nja...
Klart att det är bra för luftmiljön om fler latr..ar tar hojen istället för bilen, men samtidigt så känns det så fel att skapa olika regler för olika trafikslag i samma trafik så att säga...
Som det är idag, när vi skall samsas på gator och vägar så blir det kaos om vi inte spelar efter samma regelbok och alla blir arga på varandra.
Men som sagt, jag är generellt för att vi får fler som cyklar istället för kör bil för sina många gånger korta transporter.
Perfekt läge för svenska kommuner att hålla under bevakning, funkar det där så är det väl bara att sno en bra ide som verkar minska olyckor.
Speciellt bra i de större städer där man kan låna cykel snabbt och lätt (citybikes) för en löjligt liten summa. Miljön tjänar på det, vården tjänar på det (om nu rapporten stämmer) och vi kanske kan stoppa en och annan att dra på sig sjukdomar relaterade till fetma eller inaktiv livsstil.
Vad hjälper trafikljus, när ingen av cyklisterna bryr sig om trafikregler?
Än mindre verkar ha överlevnadsinstinkt?
Som cyklist blir man rätt ofta rätt styvmoderligt behandlad, eftersom stadsplaneringen ofta verkar förutsätta att man antingen är motorfordonsburen eller gående. Cyklisterna hamnar i kläm däremellan. Det är nog därför många bilister tycker att cyklister är "galningar". Själv är jag både bilist, cyklist och gångtrafikant och inne i städerna är det inte svårt att förstå att cyklister tullar på en del trafikregler för att det ska fungera att ta sig fram rent praktiskt.
Om cyklister ska följa samma regler som biltrafiken försvinner ofta cykelns fördelar.
Cyklister i San Francisco genomförde nyligen en protest angående just det. Genom att följa lagen utbröt trafikkaos:
http://m.sfweekly.com/thesnitch/2015/07/30/this-is-what-happened-when-bicyclists-obeyed-traffic-laws-along-the-wiggle-yesterday
muskorv: så då är det OK att ta lagen i egna händer?
Då kan jag ju också köra min MC eller bil på gågator, trottoarer, övergångsställen och andra enligt lagen inte tillåtna ställen....
hultarn: Om du börjar med en halmgubbe är fortsatt diskussion dödfödd.
Håller med muskorv, det finns ytterst få städer som tagit med cyklister i trafikplaneringen som är avsedd i första hand för bilar.
Dock verkar en förbättring vara på gång även om det går långsamt.
Sen har jag svårt att förstå varför svensken envisas med att ta bilen varje gång en förflyttning över 500 meter ska genomföras om det så är till löparspåret för en joggingrunda.
Vardagsmotionen verkar vara ett minne blott då all träning skall ske under kontrollerade och mätbara former och då helst på ett gym...
Fler borde börja cykla istället, inte bara för det fysiska välbefinnandets skull utan även för en ökad förståelse för cyklister.
Håller med hultarn. Vilka cyklister stannar för ett rödljus? Har själv blivit påkörd av en på ett övergångsställe.
Är det efter era egna cykelturer ni drar slutsatser kring hur alla cyklister beter sig?
Nej det räcker med att gå på stan!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.