Det blir inget krispaket för den amerikanska bilindustrin. Natten till fredag kraschade förhandlingarna i kongressen - och nu riskerar Ford, General Motors och Chrysler att gå i konkurs.
- Vi har helt enkelt inte de röster som krävs, sade senatens majoritetsledare, demokraten Harry Reid från Nevada, som tillade att "han fasade för att följa Wall Street" under fredagen.
Ford, General Motors och Chryslers går miste om ett krispaket som skulle ge biljättarna 14 miljarder dollar, eller 110 miljarder kronor. Trots intensiva förhandlingar mellan kongressen, fackföreningar och biltillverkarna kunde inte en uppgörelse nås - och i natt kollapsade förhandlingarna.
Republikanskt motstånd
Krispaketet röstades igenom av representanthuset natten mot torsdagen svensk tid. Men i senaten stoppades förslaget slutligen. Flera republikanska senatorer vägrade att rösta igenom förslaget - och ansåg istället att "The Big Three" skulle lösa sina problem utan statlig hjälp.
Oron sprider sig
Nu riskerar Ford, General Motors och Chrysler att gå i konkurs.
Värst är det för GM och Chrysler, som enligt amerikanska medier redan kontaktat konsulter som hanterar konkurser. Återstår att se vad som händer med de amerikanska biljättarna.
Ford, General Motors och Chryslers går miste om ett krispaket som skulle ge biljättarna 14 miljarder dollar, eller 110 miljarder kronor. Trots intensiva förhandlingar mellan kongressen, fackföreningar och biltillverkarna kunde inte en uppgörelse nås - och i natt kollapsade förhandlingarna.
Republikanskt motstånd
Krispaketet röstades igenom av representanthuset natten mot torsdagen svensk tid. Men i senaten stoppades förslaget slutligen. Flera republikanska senatorer vägrade att rösta igenom förslaget - och ansåg istället att "The Big Three" skulle lösa sina problem utan statlig hjälp.
Oron sprider sig
Nu riskerar Ford, General Motors och Chrysler att gå i konkurs.
Värst är det för GM och Chrysler, som enligt amerikanska medier redan kontaktat konsulter som hanterar konkurser. Återstår att se vad som händer med de amerikanska biljättarna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Naturligtvis ett spel för galleriet.
Det gäller ju att visa sin makt.
Nu kommer Gamle George och knäpper dem på näsan och så är det klart.
Han vill ju inte gå i pension med kursade biltillverkare på sitt samvete.
Bush har gjort så mycket dumheter tidigare, så varför inte kröna det hela med att bränna dollar på dessa döende dronter.
Det är inte säkert att det blir så. Det kan också bli så att USA låter GM och Ford gå i konkurs. På så sätt slipper de undan de stora pensionsåtagande som företagen har i dag. Hur det påverkar Saab och Volvo har jag däremot ingen aning om! Mågon som vet något om amerikansk konkurslagstiftning?
Att låta GM och Ford gå i konkurs, vore kanske en välgärning så till vida att vi då får nya aktörer på marknaden som inte styrs av USA. Som det ser ut idag, har USA haft för stort inflytande över biltillverkningen i Europa.
Det var ex GM USA som, efter vad jag hört från Tyskland, bestämt att Opels flaggskepp Omega skulle läggas ner till förmån för Saab, när de lanserade sin 9-5 kombi.
Det skulle bli 9-5 an som skulle ersätta Omegan.
I Tyskland opponerade man sig emot detta, etersom man visste att volymen inte skulle uppnås i Saabs namn.
Anledningen var att Saab var känt och hade många lobbyister i USA. Opel totalt okänt.
Samma sak är det ju med Cadillac, som ju blev ett totalt fiasko beträffande den modell som byggs i Sverige.
Läste idag att GM satsar på tillverkning i Tyskland och spanien, där GM europas tillverkning ska koncentreras. Saab och Vauxhall omnämns inte, så nedläggningshotet finns om inte nya aktörer hittas.
Kanske har du rätt, Tommy, det vore ju en för företagen ekonomisk utväg som skulle göra många redan fattiga ännu fattigare, men jag tvivlar på att George W vill gå till historien som den som orsakade hundratusentals försvunna arbetstillfällen.
Och PG, Vauxhall omnämns inte för att det enbart är en Opel med annan logo. Opel går inte att sälja i Storbrittannien.
Saab blir ju också mer och mer en variant av Opel, på gott och ont.
Om GM konkar blir det mycket intressant att se vad som sker med dotterbolagen.
Stop using taxpayers money on cars nobody wants to buy.
Sorry boys, forgot to remind you that Democrats have majority in Senate, not G W Bush.
Maybe you also blame him for the problems at Volvo and Saab ?
det är ju så att om ett företag gör produkter som inte är attraktiva så är det till att ändra det eller "skylla sig själv" och jorden skulle nog tjäna på att de amerikanska märkena (även saab&volvo) med sina bensinslukande bilar försvann och ersatts av något mer miljövänligt...MEN det är aldrig kul med att folk blir av med jobben. det är många som blir lidande, framförallt troligen i usa där det hanslar om att ha pengar till b.l.a sjukförsäkring osv, tänk på barnen till bilarbetarna, de är helt oskyldiga. så det är en känslig fråga - kanske ge dem ett lån om de börjar göra "bättre" bilar som folk vill ha?
Vore det bästa som kunde hända om de går i konkurs. Det värsta som nu kan hända är att staten tar över Volvo och SAAB.
Dessa märken bygger inte bilar som världen efterfrågar och varför skulle de helt plötsligt börja sälja bilar om staten tar över? det blir en gigantisk förlustaffär. Större än JAS fiaskot och det vill iaf inte jag vara med om att betala.
Då vore det billigare om alla som förlorar jobben pga detta får full lön av staten utan att jobba! Då slipper vi iaf betala produktutveckling som vi ändå inte duger till, material- och lokalkostnader.
Att opel inte skulle gå att sälja i storbritannien är helt taget ur luften. Sanningen är den att GM valt att ha denna lösning för den gemensamma produktionen. Det var meningen att man skulla ha samma lösning för Saab, men Saabs ledning ville inte tillverka Oplar i Sverige.
Detta är vad jag har fått höra av tidigare anställda vid provkörningsenheten hos Saab. Här kan jag inte avslöja mer, med omtanke om uppgiftslämnarna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.